Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Ethän ole no-show!

Monet tapahtumien järjestäjät ovat tuskailleet no-show-määrien kasvusta eri tilaisuuksissa. Määrä on syystä tai toisesta viime vuosina kasvanut. Kuten ammattilaisina tiedämme, tilavaraukset ja mahdolliset tarjoilut maksavat järjestäjille sievoisen summan – ja no-showt ovat harmillinen kuluerä. Tarjoilujen poisheittäminen ei edistä vastuullista toimintaa.

Asiaa on pohtinut myös Helsingin matkailu. “Koronapandemian jälkeen olemme huomanneet, että tapahtumiin ilmoittautuneet jättävät yhä useammin tulematta, vaikka olemme tehneet perumisilmoituksen tekemisen helpoksi. Viime hetkellä osallistumisen perumiseen on lukuisia eri syitä ja tilanteita. Koska ilmoittautuminen on nykyään entistä helpompaa ja monet, niin kuin meidänkin tapahtumamme, ovat ilmaisia, ei sitoutumista itse tapahtumaan tapahdu entisen lailla. No-show-prosentit ovat olleet jopa yli 30. Yritämme järjestää tapahtumia vastuullisesti ja samalla toteuttaa tavoitettamme maailman kestävimmästä matkailukohteesta, mutta se on haastavaa tällä osa-alueella. Muun muassa ruokahävikki on ollut tilaisuuksissamme valtava”, pahoittelee matkailupäällikkö Nina Vesterinen.

Syksy tuo tulleessaan taas monet tapahtumat – pidetäänhän huolta, että osoitamme vastuullisuutta ja perumme osallistumisemme, mikäli emme pääsekään mukaan.

 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.