Viime viikon lopulla joukko ihmisiä, pääasiassa australialaisia, hämmästyi, kun meno-paluu-lennot Australiasta Eurooppaan maksoivat vain 300 Australian dollaria (180 euroa). Eikä millä tahansa lentoyhtiöllä vaan yhdellä maailman parhaista lentoyhtiöistä, Etihad Airwaysilla.
Skyscannerin kautta Etihadin lennon varanneet henkilöt huomasivat, että kun he pääsivät maksuosioon, hinta putosi noin 3000 Australian dollarista (1800 euroa) hieman yli 300 Australian dollariin (180 euroon).
Pian Facebookissa postattiin viesti “miten se tehdään”, ja uutinen levisi kulovalkean tavoin. Kyseessä oli reitti Sydneystä (SYD) Saksan Berliinin.
Myöhemmin samana iltana halvat lennot katosivat, ja Skyscanner poisti kaikki Etihadin lennot verkkosivustoltaan.
Moni lennot varanneista arveli, että kyseessä oli virhe, mutta ajattelivat, että koska Etihad oli vuonna 2014 kunnioittanut niin sanottuja virhehintoja, niin ehkäpä se tekee niin nytkin.
Pian Etihad lähetti kuitenkin lipun varanneille viestin:
“Osa Etihadin lentolipuista myytiin virheellisellä hinnalla kolmannen osapuolen tietojärjestelmässä olleen häiriön vuoksi. Olemme paikantaneet kaikki sen seurauksena tehdyt varaukset. Vaikka oikea hinta näytettiin alkuperäisessä varausprosessissa maksuhetkellä, teitä pyydettiin maksamaan vain verot, jotka veloitettiin luottokortiltanne. Kuljetusehdoissamme määrätään tällaisissa tilanteissa noudatettavista toimista.
Käymme parhaillaan läpi tehtyjä varauksia, peruutamme myönnetyt liput ja hyvitämme luottokortillesi veroista maksamasi summan. Toivotamme teidät tervetulleeksi tekemään uuden varauksen oikealla hinnalla, joka olisi pitänyt periä varaushetkellä.”
Mitä tulee oikeustoimiin, Australian kuluttajalainsäädäntö on hyvin selkeä tällaisissa tilanteissa, Laissa sanotaan, että “jos tuote on vahingossa myyty vahingossa halvemmalla, yritys voi pyytää kuluttajaa maksamaan erotuksen tai antamaan asiakkaalle hyvityksen”.
Parin sadan euron lentoliput olivat siis hetken huuma.
Lähde: Simple Flying
Jaa artikkeli: