Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

EU: kestävän lentopolttoaineen käyttöönottoa vauhditettava

Euroopan parlamentti äänesti kestävien lentopolttoaineiden käytön lisäämisestä EU:n lentoasemilla.

Lainsäädännön mukaan, joka edellyttää vielä EU:n jäsenvaltioiden hyväksyntää, kestävän lentopolttoaineen osuus lentopolttoaineesta nousee vuoden 2025 kahdesta prosentista 70 prosenttiin vuonna 2050. Nämä prosenttiosuudet ovat kasvaneet sen jälkeen, kun EU:n SAF-mandaatti, joka tunnetaan nimellä ReFuelEU, laadittiin ensimmäisen kerran vuonna 2021.

Lentoyhtiöt ja polttoainetoimittajat työskentelevät herkeämättä SAF:n tuotannon lisäämiseksi nykyisestä hyvin alhaisesta tasosta. Hallitusten ja viranomaisten on myös pantava täytäntöön keinoja SAF:n tarjonnan kasvattamiseksi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

IATA on ehtinyt kritisoimaan parlamentin uutta ehdotusta, sillä sen mukaan se johtaa hintojen nousuun ja siten resurssien siirtymiseen muilta ympäristöinvestoinneilta.

ReFuelEU:n tavoitteena on, että SAF:n osuus lentopolttoaineesta on 2 prosenttia vuonna 2025 ja 70 prosenttia vuonna 2050. Myös synteettisten polttoaineiden osuus polttoaineseoksesta on asetettu tavoitteeksi. Lisäksi on asetettu erityistavoitteet sille, kuinka suuri osuus polttoaineseoksesta on koostuttava synteettisistä polttoaineista, kuten e-kerosiinista, joka valmistetaan yhdistämällä vetyä ja hiilidioksidia.

Synteettisten polttoaineiden osuudeksi polttoaineyhdistelmästä asetetaan 1,2 prosenttia vuonna 2030, 2 prosenttia vuonna 2032, 5 prosenttia vuonna 2035 ja asteittain 35 prosenttia vuonna 2050. Aiemmassa, vuoden 2021 luonnoksessa, tavoite oli 28 prosenttia vuonna 2050.

IAG oli ensimmäinen eurooppalainen lentoyhtiöryhmä, joka asetti 10 prosentin SAF-tavoitteen vuoteen 2030 mennessä, ja Air France-KLM:n tavoite on sama. Lufthansa Group kehittää parhaillaan SAF-toimittajien ja -kumppaneiden valikoimaa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

easyJet aikoo lisätä SAF:ää EU:n toimeksiannon mukaisesti, ja Ryanairin tavoitteena on 12,5 prosenttia SAF:stä vuoteen 2030 mennessä.

 

Lähde: CAPA

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.