Euroopan unionin kilpailuviranomaiset ovat estäneet yhdysvaltalaisen online-matkatoimisto Booking.comin aikeet ostaa ruotsalaisen lentovarauksia tarjoavan Etraveli Groupin. Suunnitellun oston kauppahinnaksi kerrottiin 1,63 miljardia euroa.
Yritysosto olisi antanut Bookingille mahdollisuuden vahvistaa määräävää asemaansa hotellien online-matkatoimistojen (OTA) markkinoilla Euroopan talousalueella (ETA).
Booking on johtava hotellialan OTA, kun taas eTraveli on yksi tärkeimmistä lentoalan OTA-palvelujen tarjoajista Euroopassa. Booking toimii myös metahakupalvelujen markkinoilla pääasiassa hintavertailualustansa KAYAKin kautta.
Pelkästään ETA-alueella OTA:t hoitavat vuosittain yli 100 miljardin euron arvosta liiketoimia. Hotellien OTA-palvelut ovat OTA-markkinoiden suurin ja kannattavin segmentti, ja niiden arvo on noin 40 miljardia euroa vuodessa.
Booking on ETA-alueen johtava hotellien OTA, jonka markkinaosuus on kasvanut jatkuvasti viimeisten kymmenen vuoden aikana ja on saavuttanut yli 60 prosentin markkinaosuuden. Markkinoilla on vain yksi merkittävä kilpailija, joka on kuitenkin paljon pienempi ja keskittynyt pääasiassa Yhdysvaltojen markkinoille. Kilpailevat OTA:t eivät pysty aiheuttamaan riittävää hintapainetta Bookingille, joka voi näin ollen vapaasti periä hotelleilta korkeampia provisioita kuin eräät sen tärkeimmistä kilpailijoista. Lisäksi Booking hyötyy verkostovaikutuksista, koska se on kehittänyt hotellitarjonnassaan merkittävän mittakaavan, mikä puolestaan houkuttelee yhä suurempaa määrää kuluttajia.
Kauppa olisi antanut Bookingille mahdollisuuden hankkia tärkeimmän asiakashankintakanavan. Majoituksen jälkeen lentojen OTA-palvelut ovat toiseksi suurimmat OTA-markkinat, ja ne täydentävät parhaiten Bookingin keskeistä hotellien OTA-liiketoimintaa. Lento-OTA-palvelut ovat tärkeä asiakashankintakanava hotelleille, sillä ne tuottavat merkittävän määrän liikennettä ja ovat usein ensimmäinen askel matkan suunnittelussa. Lentomatkojen OTA-markkinoilla eTraveli on ETA-alueen toiseksi suurin toimija. Booking olisi voinut hyödyntää eTravelin ominaisuuksia ja nousta Euroopan tärkeimmäksi lentojen OTA:ksi.
Bookingin määräävän aseman vahvistuminen olisi lisännyt sen neuvotteluasemaa hotelleihin nähden ja ohjannut kysyntää halvemmista myyntikanavista Bookingiin. Tämä olisi voinut johtaa hotellien ja mahdollisesti myös kuluttajien kustannusten nousuun.
“Kiellot ovat harvinaisia, ja tämä päätös on itse asiassa ensimmäinen tänä vuonna estetty sulautuma”, totesi EU:n oikeuskomissaari Didier Reynders.
Euroopan komission mukaan verkkomatkatoimistot hoitavat vuosittain yli 100 miljardin euron arvosta liiketoimia.
Muun muassa Ryanair on jo kiirehtinyt kiittelemään EU:n päätöstä. Sen mukaan yhä useammat kuluttajat joutuisivat maksamaan lennoistaan liian kalliita hintoja, jos näiden kahden digitaalisen jättiläisen sallittaisiin sulautua.
Ryanairin mukaan lentolippuja varaavat kuluttajat houkutellaan usein verkkomatkatoimistojen (OTA) verkkosivustoille, joilla mainostetaan “edullisia hintoja”, mutta myöhemmin he joutuvat maksamaan huomattavasti korkeampia maksuja matkatavaroista, paikanvarauksesta ja muista palveluista. ”Monet OTA:t myös pidättävät asiakkaiden maksu- ja yhteystietoja, koska ne pelkäävät, että asiakas voi saada selville, että lentoyhtiö sai varauksesta paljon vähemmän kuin asiakas maksoi OTA:lle. Euroopan komission päätös Booking.comin ja Etravelin tapauksessa on siksi hyvä uutinen kuluttajille kaikkialla maailmassa”, Ryanairilta todetaan.
Booking, jonka pääkonttori sijaitsee Yhdysvalloissa, ylläpitää OTA-brändejä, kuten Booking.com, Rentalcars, Priceline ja Agoda. ETA-alueella Booking tarjoaa pääasiassa hotellien OTA-palveluita Booking.com-tuotemerkillä ja rajoitetusti lentojen OTA-palveluja, jotka se hankkii eTravelilta. Lisäksi Booking tarjoaa majoitusta, autonvuokrausta ja lentoja KAYAK-liiketoimintansa kautta (johon kuuluvat muun muassa tuotemerkit KAYAK, Momondo, Cheapflights ja HotelsCombined). Booking tarjoaa pääsyn OTA-majoitustoimintoihinsa kaupallisten kumppaniohjelmien kautta myös tietyille kilpaileville OTA-toimijoille, joilla ei ole valmiuksia tarjota tällaisia palveluja.
Ruotsissa pääkonttoriaan pitävä eTraveli harjoittaa OTA-toimintaa Gotogate-, My Trip-, Seat24- ja SuperSaver-brändiensä kautta. eTraveli toimii ensisijaisesti lentojen OTA:na.
Jaa artikkeli: