Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Euromonitorin tutkimus: Koronan vaikutukset maailman matkailuteollisuudelle

Koronapandemian aikana globaali matkailuteollisuus kohtasi pahimman mahdollisen painajaisen. Matkailun odotetaan laskevan vuonna 2020 ainakin 60 prosentilla. Miljoonat pienyritykset ja matkailukohteet ovat nääntymässä. Eri maiden hallitukset ovat kehittäneet vastatoimia, joiden vaikutuksia ei kaikilta osin vielä tunneta.

Suuri osa matkailuteollisuuden yrityksistä on pieniä. 30 % yrityksissä on ILOn (International Labour Organisation) mukaan töissä alle 10 henkilöä. UNWTOn mukaan matkailuteollisuudesta on vaarassa kadota tänä vuonna 120 miljoonaa työpaikkaa.

Tutkimuslaitos Euromonitor on julkaissut laajan selvityksen pandemian vaikutuksista eri maanosissa. Samalla Euromonitor tekee nyt ensimmäisen ennusteen siitä, milloin ja miten matkailuteollisuuden jälleenrakennustyö alkaa. Jälleenrakennustyön nopeus on vielä arvailujen varassa ja riippuu paljolti siitä, koska koronarokotteet saadaan laajaan levitykseen. Yksi asia on kuitenkin varma: muutoksia tulee.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Euromonitor arvioi, että mikäli matkustus elpyy vuoden 2021 aikana, lentoyhtiöiden tilanne palautuu vuoden 2019 tasolle neljän vuoden kuluttua ja majoitus- ja muiden matkailupalveluiden palautuminen kestäisi jopa kauemmin.

Sen mukaan lentoliikenne näyttäisi palautuvan  nopeimmin entiselle kasvu-uralle ja jopa ylittävän sen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 

Koronapandemia on johtanut useissa maissa uusiin innovaatioihin. Monet matkailukohteet ja kuljetusyritykset ovat osoittaneet hämmästyttävää turnauskestävyyttä, joustavuutta ja voitontahtoa näinä vaikeina aikoina. Kysynnän palautuessa digitalisaatiolla ja kestävän kehityksen periaatteilla tulee olemaan keskeinen merkitys. Teknologia mahdollistaa luonnon, paikallisen kulttuurin ja jaettujen kokemusta vaalimisen.

 

Kestävä kehitys vahvoilla Pohjoismaissa

Kuluttajat kaikkialla maailmassa näyttävät tässä tilanteessa suosivan lähimatkailua kansainvälisen matkustuksen kustannuksella. Monet kuluttajat pohtivat nyt kriittisesti omaa matkailukäyttäytymistään. Tämä on huomattu erityisesti Euroopassa ja aivan erityisesti Pohjoismaissa, jotka näkevät kestävässä matkailussa mahdollisuuksia.

Euromonitorin Sustainability Surveyn mukaan 65 prosenttia Pohjoismaiden matkailuyrityksistä toteuttavaa kestävän kehityksen strategiaa. Luku on 10 prosenttiyksikköä korkeampi kuin maailman keskiarvo. Jopa 80 prosenttia pohjoismaisista matkailuyrityksistä katsoo, että kestävä kehitys on niiden arvolupauksessa keskeinen tekijä.

 

Euroopassa synkimmät ajat toisen maailmansodan jälkeen

Euromonitorin mukaan Euroopan BKT-ennuste tälle vuodelle osoittaa 8,8 prosentin laskua ja vastaavasti 5,2 prosentin nousua vuonna 2021. Eri maista Saksa ja Venäjä ovat pärjänneet parhaiten ”vain” 6,7 BKT-laskulla siinä missä Ranska, Espanja, Italia ja Iso-Britannian BKT on putoamassa peräti 11 prosentilla.

Vastauksena hurjiin laskulukuihin EU on panostamassa peräti 1,8 miljardia euroa Covid-19:n torjuntatoimiin. Silti Eurooppa ei ole luopumassa omista hiilineutraliteettitavoitteistaan eikä kestävän kehityksen edistämisestä.

Euroopassa kestävän kehityksen periaatteiden mukaisen matkailun odotetaan kasvavan erityisen voimakkaasti. Etenkin sellaiset kohteet kuin Barcelona tai Venetsia, joissa matkailu on paisunut lähes kestämättömiksi, näkevät nyt mahdollisuuden rakentaa sellaista matkailun palautumisen polkua, joka ottaa entistä paremmin huomioon paikallisten asukkaiden toivomukset. Samalla luontoelämyksiä tarjoavat kohteet, kuten Pohjoismaat tai Skotlanti, voivat lopulta nousta pandemiasta voittajina.

Kun koko maailman matkailun palautumiskäyrä on kallellaan olevan L-kirjaimen muotoinen, on Euroopan käyrä Euromonitorin ennusteen mukaan enemmän V:n muotoinen. Euroopassa matkustus palaisi vuoden 2019 tasolle neljän-viiden vuoden kuluessa. Täällä matkailuteollisuuden eri alojen kasvukäyrät ovat muuta maailmaa lähempänä toisiaan.

 

Amerikan mantereella myös poliittisia murheita

Amerikan mantereella kansantalouksien syöksy seuraa suurin piirtein samoja ratoja kuin Euroopassa. USA:n BKT:n laskun odotetaan olevan 6,5 prosenttia ja Kanadan 8. USA:n maarajat Kanadaan ja Meksikoon pysyvät suljettuina ainakin marraskuun loppuun saakka, millä on valtava vaikutus matkailuun.

Latinalaisen Amerikan maat ovat viimeisten joukossa avaamassa rajojaan. Siellä – kuten myös USA:ssa –poliittiset levottomuudet ovat lisäksi vaikuttaneet kielteisesti matkailuun. Tämän lisäksi Yhdysvaltojen länsirannikon laajat metsäpalot synkentävät omalta osaltaan näkymiä.

Liikematkustus ja kokousmatkailu on vähentynyt dramaattisesti. Las Vegasin kaltainen kokousmatkailukohde on polvillaan ja alalla arvellaan, että virtuaalikokoukset valtaavat jatkossa markkinoita. Nyt toivotaan, että vapaa-ajan matkailu pelastaa tilanteen.

Amerikan mantereen incoming-matkailun vertailussa Panama on kärsinyt eniten ja Puerto Rico vähiten. USA on tässä tilastossa suhteellisesti katsoen kolmanneksi suurin kärsijä.

 

 

Aasia toipuu nopeasti

Aasia ja Tyynenmeren alue olivat koronapandemian ensimmäiset uhrit ja ovat olleet myös ensimmäisenä palautumassa. Alueen BKT:n odotetaan laskevan vain 2,9 prosenttia vuonna 2020 ja nousevan ensi vuonna 7,6 prosenttia.

Kiinan kansantalous on pärjännyt huomattavasti odotettua paremmin. Ennusteen mukaan BKT kasvaisi 1,7 prosenttia tänä vuonna, mikä on selvästi enemmän kuin muu maailma, mutta vastaavasti vähemmän kuin mihin maassa on totuttu.

Aasian odotetaan palautuvan muuta maailmaa nopeammin koronasta. Aasiassa on maailman suurin internetkäyttäjien joukko ja vahva innovaatiovirta. Siellä syntyy koko ajan uusia koronan torjunnan, matkakonseptien, liikkuvuuden ja jopa kestävän kehityksen innovaatioita. Aasiassa online-varausten aste on korkeat 62 %, mikä nopeuttaa palautumista.

Aasian indeksikäyrä on rohkaiseva ja siinä incoming-matkailu näyttäisi palautuvan lyhyellä tähtäyksellä nopeimmin ja kotimaan matkailu puolestaan vähän pidemmällä tähtäyksellä. Lentoliikenteen palautuminen olisi tämän analyysin mukaan maltillisempaa.

Tuplashokki Lähi-idässä ja Afrikassa

Välimeren eteläpuolella matkailu ja kansantaloudet kokivat kaksoisshokin. Muun maailman tapaan covid-19 iski näissä maissa rajusti, mutta sen lisäksi öljyn hinta laski ennätyksellisen alhaiseksi, huhtikuussa jopa eräiden öljyfutuurien kohdalla negatiiviseksi. Öljyn kulutus maailmalla romahti ja maailman merillä seilasi öljylasteja vailla omistajia. Lastin ottajalle maksettiin vaivan palkaksi korvaus.

Saudi-Arabian moskeijoissa käytetään otsoniteknologiaa joukkodesinfiointiin ja lämpökameroita pyhiinvaeltajien kuumeen mittaukseen. Nämä ovat massiivisia toimenpiteitä, jotka eivät kuitenkaan juurikaan vaikuta isoon kuvaan. Saudi-Arabian BKT:n odotetaan laskevan 6 prosenttia vuonna 2020. Afrikan mantereella näyttäisi Libanon kärsivän pahimmin, yli 13 prosentin BKT:n laskulla. Libanonissa Beirutin satamaräjähdys elokuussa lisäsi tuskaa. Merkittävä matkailumaa Etelä-Afrikka näytti kärsivän 8,5 prosentin laskulla.

Parhaimmissakin skenaarioissa Afrikan mantereen matkailun odotetaan palautuvan vasta noin neljän vuoden kuluttua. Liikematkustuksen odotetaan palautuvan muita sektoreita nopeammin. Köyhällä mantereella kotimaan matkailun vetoavusta on kovin vähän hyötyä.

 

Lähde: Euromonitor, Accelerating Travel Innovation After Coronavirus
Teksti: Minna Floman

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.