Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Euroopan lentoliikenne palautuu hitaimmin

Euroopan lentopaikkakapasiteetti parani viime vuonna 18,0 prosenttia verrattuna vuoteen 2020, mutta jäi 49,6 prosenttia vuoden 2019 tasosta.

Lentopaikkakapasiteetti on vaihdellut rajusti omikronin myötä. Euroopassa saavutettiin pandemia-ajan huippu joulukuun 2021 viimeisellä viikolla, jolloin kapasiteetti oli vain 18,7 % pienempi kuin vastaavalla viikolla vuonna 2019.

Viikolla 10.1.2022 Eurooppa on kuitenkin pudonnut 38,0 % alle vuoden 2019 paikkamäärän, kun se viikkoa aiemmin oli -21,4 %.
Afrikassa paikkakapasiteetti on laskenut 33,2 prosenttia, Aasian ja Tyynenmeren alueella 29,5 prosenttia, Lähi-idässä 29,2 prosenttia, Pohjois-Amerikassa 14,2 prosenttia ja Latinalaisessa Amerikassa 11,9 prosenttia.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Euroopan lentopaikkakapasiteetti väheni viime vuonna vuoteen 2019 verrattuna voimakkaammin kuin millään muulla alueella.

Euroopan vuotuinen paikkakapasiteetti vuonna 2021 laski 49,6 prosenttia vuoden 2019 tasosta OAG:n aikataulujen ja CAPA Fleet Database -paikkatietokannan mukaan. Viime vuonna nähtiin siis jo pienoista parannusta vuoteen 2020 verrattuna, jolloin kapasiteetti oli 57,7 % pienempi kuin vuonna 2019.

Vuoden 2022 ensimmäisen vuosineljänneksen kapasiteetin ennustetaan olevan 80 % vuoden 2019 tasosta.

Verrattuna vuoden 2019 kapasiteettiin vuotuiset paikkamäärät vuonna 2021 vähenivät 46,0 prosenttia Lähi-idässä, 40,7 prosenttia Afrikassa, 38,2 prosenttia Aasian ja Tyynenmeren alueella, 32,3 prosenttia Latinalaisessa Amerikassa ja 28,1 prosenttia Pohjois-Amerikassa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 

 

 

Lähde: CAPA

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.