Finnair lopettaa perinteisen jakelun EDIFACT-teknologian kautta

Finnair kertoo lopettavansa perinteisen lentolippujen jakelun EDIFACT-teknologian kautta vuoden 2025 loppuun mennessä.

Muutoksen taustalla on halu mahdollistaa laaja valikoima tuotteita ja palveluita asiakkaille ostokanavasta riippumatta. Muutoksen mahdollistaa agenttijakelussa NDC (New Distribution Capability), joka on IATA:n kehittämä standardi. NDC:n avulla uudet tuotteet ja lisäpalvelut voidaan tuoda markkinoille aiempaa nopeammin, asiakkaalle voidaan tarjota enemmän tietoa tuotteiden sisällöstä ja vaihtoehdoista, ja tulevaisuudessa eri kohderyhmille voidaan tarjota myös kohdennettuja ratkaisuja.

Finnair etenee kohti tavoitteita seuraavien askelien kautta, jotka tulevat voimaan heinäkuusta 2022 alkaen Euroopassa:

  • Paras matkatoimistotarjooma niille toimistoille, jotka käyttävät suoraa NDC API-yhteyttä
  • Suoran NDC API-yhteyden lisäksi NDC-sisältö saatavissa vain Finnairin sertifioimien aggregaattorien kautta (NDC aggregaattorit: Aaron Group, Travelfusion, Travelsky and Verteil)
  • Finnairin Light-lipputyyppi poistuu perinteisestä EDIFACT-jakelusta
  • Perinteiseen EDIFACT-jakeluun tulee lisämaksu korkeampien jakelukustannusten kattamiseksi (12 €/suunta)
  • Parempi valikoima hintapisteitä NDC-jakeluun
  • Uusia tuoteratkaisuja NDC-jakeluun

 

Koronapandemia on tuonut esiin sen, kuinka tärkeää on kyky reagoida asiakkaiden tarpeisiin nopeasti. ”Finnair on sitoutunut investoimaan NDC-teknologiaan, jotta voimme tarjota asiakkaillemme kattavan valikoiman ostokanavasta riippumatta”, sanoo Finnairin myyntijohtaja Mikko Turtiainen. ”Emme pelkää edessä olevaa muutosta vaan haluamme olla vaikuttamassa siihen, miten koko lentoala uudistuu. Yksin emme tietenkään tässä onnistu, vaan kutsumme kaikki toimijat mukaan uudistumaan.”

Rogier Van Enk, Finnairin Senior Vice President Customer Engagement korostaa, että matkatoimistot ovat jatkossakin tärkeitä kumppaneita Finnairille, ja siksi agenttijakelun uudistaminen NDC-teknologian kautta on Finnairille strateginen hanke.

“NDC-teknologia mahdollistaa paitsi modernin myymisen agenttikanavassa, myös alalla pitkään käytössä olleiden mutta nyt jo vanhentuneiden kaupallisten mallien uudistamisen. Kun maailma nyt avautuu, haluamme tarjota asiakkaille entistäkin parempia tuotteita ja jaella niitä modernia teknologiaa hyödyntäen.”

 

Enemmän tietoa Finnairin NDC-ohjelmasta https://easy.finnair.com/fi-fi/finnair-ndc

 

Lähde: Finnair

Jaa artikkeli:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Haluatko kirjautua ulos?
X