Finnair päivitti kesän lento-ohjelmansa

Finnair on päivittänyt listaa kohteista, jonne se alkaa lentää heinäkuun alusta.
Euroopassa mm. Italian lentojen aloitus on siirretty elokuulle.

 

Kohteet Suomessa

Heinäkuussa:

  • Kuopio
  • Maarianhamina
  • Oulu
  • Rovaniemi
  • Turku
  • Vaasa


Elokuussa

  • Ivalo
  • Kittilä

 

Kohteet Euroopassa

Heinäkuussa:

  • Amsterdam
  • Berliini
  • Bryssel
  • Budapest
  • Düsseldorf
  • Frankfurt
  • Geneve
  • Göteborg
  • Hampuri
  • Kööpenhamina
  • Lontoo
  • Malaga
  • Manchester
  • München
  • Oslo
  • Pariisi
  • Praha
  • Riika
  • Tukholma
  • Vilna
  • Wien
  • Zürich


Elokuussa

  • Alanya
  • Antalya
  • Dublin
  • Dubrovnik
  • Edinburgh
  • Hania
  • Iraklion
  • Madrid
  • Milano
  • Palma
  • Rodos
  • Rooma
  • Split
  • Varsova

 

Kohteet Aasiassa

Itään päin meneville on tarjolla monta viikoittaista yhteyttä Japaniin. Lisäksi Finnair liikennöi muita Aasian suurkaupunkien reittejä. Pekingin ja Shanghain reitit vaativat vielä viranomaishyväksynnän.

Heinäkuussa:

  • Hongkong
  • Soul
  • Shanghai
  • Tokio (Naritan lentokenttä)

 

Elokuussa:

  • Delhi
  • Singapore

 

Kohteet Yhdysvalloissa

Elokuussa:

  • New York

 

Heinäkuun aikana Finnair tulee liikennöimään noin 30% normaalista lentomäärästään ja noin 20% normaalista istuinkapasiteetistaan. Huhtikuun ja kesäkuun välisenä aikana Finnair lensi vain noin 5% kapasiteetistaan.

*Huomioithan, että listatut kohteet saattavat muuttua. Katso lentoaikataulut ja varaa täältä.

 

Aluksi hyödynnetään pienempiä koneita

Finnair lentää kaukoreittejään A350-koneilla, kun taas Euroopassa käytetään pienempiä kapearunkokoneita. “Meillä on monipuolinen laivasto, josta hyödymme nyt”, liikennesuunnittelusta vastaava Patrik Nyqvist kertoo. “Voimme käyttää pienempiä koneita reittien ylösajoon.”

Monia reittejä lennetään alkuun 70-100-paikkaisilla koneilla. Kapasiteettia voidaan siten nostaa helposti vaihtamalla koneet suurempiin uusien vuorojen lisäämisen sijasta.

“Aloitamme pienemmillä koneilla lyhyillä reiteillä, jotta voimme joustavasti tarpeen mukaan lisätä istuinkapasiteettia isompien koneiden avulla”, Patrik Nyqvist lisää. “Voimme toki myös lisätä vuoroja, kun niille tulee tarvetta.”

Suurin haaste liikenneanalytiikasta vastaavan Aaron McGarveyn mukaan on arvioida minkä verran kysyntää uusille reiteille on. Kun suurin osa koneista on ollut maassa huhtikuun alusta saakka, täytyy reittisuunnittelun kysyntään perustuvia metodeja mukauttaa, mikä tuo omat kiemuransa liikennesuunnittelutiimille.

“Normaalisti käyttämämme työkalut ovat nyt hyödyttömiä”, hän sanoo. “Meidän täytyy kehittää uusia tapoja ymmärtää trendejä. Kuinka voimme parhaiten hyödyntää laivastoamme?”

“Emme voi nojata normaaleihin ennustejärjestelmiin samoin kuten ennen”, mukailee Nyqvist. “Meidän tarkkailtava eri trendejä normaalien optimointityökalujen sijasta.”

“Ihmisten varauskäyttäytyminen on nyt hyvin erilaista, koska ilmassa on paljon epävarmuutta, joten meidän täytyy työskennellä eri moodissa.” Sekä Nyqvist että McGarvey odottavat sekä vapaa-ajan että liikematkailun kasvavan keskipitkällä ja pitkällä tähtäimellä.

Tilannetta tarkastellaan säännöllisesti

Haasteisiin vastataan tarkastelemalla tilannetta säännöllisesti uuden liikenneohjelman alettua heinäkuussa. Näin McGarvey ja Nyqvist voivat tiiminsä kanssa muokata palvelua kysynnän mukaan sekä huomioida tarpeet, jotka mahdollisesti nousevat esille kapasiteetin nostamisen myötä.

“Kaikkein tärkeintä on seurata valtioiden asettamia matkustusrajoituksia ja mukauttaa toimintaa niiden mukaan”, sanoo Nyqvist. Tämä on olennaista, koska rajoituksia aletaan poistaa tai mahdollisesti asettaa uudelleen eri maissa eri aikoihin. “Jos kysyntä kasvaa nopeammin kuin odotamme, pystymme reagoimaan siihenkin”, hän lisää.

 

Lähde: Finnair

Jaa artikkeli:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Tilaa uutiskirjeemme

Liittymällä Ikkunapaikan postituslistalle, saat uutiskirjeen lehtien ilmestymisen välillä, noin 8 kertaa vuodessa.

Haluatko kirjautua ulos?
X