Finnairin koko viime vuoden matkustajamäärä kasvoi yli miljoonalla lähes 12 miljoonaan matkustajaan. Joulukuu oli ennätyksellinen.
Ensi talvena Finnair aloittaa uuden lennon Ranskan Lyoniin.
Finnairin uutuuskohteena ensi talvikaudella on Ranskan Alppien tutumassa sijaitseva Lyon. Finnair lentää joulukuun 11. päivä lähtien kahdesti viikossa Lyoniin, joka on toiseksi suurin Ranskan kaupunkikeskuksista. Lyon tunnetaan muun muassa ruokakulttuurin keskuksena, ja sieltä on erinomaiset yhteydet Ranskan Alppien hiihtokeskuksiin.
Finnair saa käyttöönsä kahdennentoista A350-koneensa vuoden 2018 aikana, ja lisää lentovuoroja suosittuihin kaukokohteisiinsa. Finnair lentää talvikaudella 2018/2019 Osakaan ja Delhiin päivittäin, ja Hongkongin reiteille lisätään kaksi uutta viikkovuoroa, eli Finnair lentää Hongkongiin 12 kertaa viikossa. Phuketiin Finnair lisää neljännen viikkovuoron 10. joulukuuta alkaen.
Finnair lisää lentoja myös suosituille Euroopan reiteilleen. Malaga, Funchal ja Teneriffa saavat kukin yhden viikkovuoron lisää, ja Rooma, Gran Canaria saavat kaksi lentoa lisää viikoittain. Finnair lisää yhden lisävuoron myös Rovaniemen reitille, ja jatkaa suoria lentoja Gatwickistä, Pariisista ja Zürichistä myös ensi talvena.
Lisäksi Finnair pidentää Maltan ja Antalyan reittien operointia joulukuun 9. päivään asti, ja Edinburghin ja Alanya-Gazipasan reiteistä tulee ympärivuotisia.
Ennätyksellinen joulukuu
Finnairin koko mennyt vuosi oli hyvä ja pelkästään joulukuu oli historian paras joulukuu. Matkustajien määrä kasvoi 13 prosenttia edellisestä joulukuusta ollen 951 400 matkustajaa.
Finnairin suurimman liikennealueen Aasian kapasiteetti kasvoi joulukuussa 20,8 prosenttia. Aasian reittiverkosto oli muuten sama kuin vertailukaudella, mutta joulukuussa lennettiin myös uuteen kausikohteeseen Goalle. Lisäksi vuoroja Bangkokiin, Singaporeen, Hongkongiin, Delhiin ja Tokioon lisättiin edellisvuodesta.
Amerikan-liikenteen kapasiteetti kasvoi 15,9 prosenttia. Joulukuussa avattiin uusi kausireitti Havanaan, ja jatkettiin New Yorkin ja Miamin sekä marraskuussa avatun uuden kausikohteen Puerto Vallartan lentoja.
Euroopan-liikenteen kapasiteetti kasvoi 7,2 prosenttia etenkin Tukholman, Kööpenhaminan, Berliinin ja Moskovan lisäkapasiteetin myötä.
Finnairin lentoliikenteen suoritteet joulukuu 2017
joulukuu 2017 | muutos % | vuoden 2017 alusta | muutos % | |||||
Koko liikenne yhteensä | ||||||||
Matkustajat 1000 | 951,4 | 13,0 | 11 904,6 | 9,6 | ||||
Tarjotut henkilökilometrit milj. | 3 137,8 | 15,1 | 36 922,0 | 8,9 | ||||
Myydyt henkilökilometrit milj. | 2 524,3 | 17,4 | 30 749,7 | 13,6 | ||||
Matkustajakäyttöaste % | 80,4 | 1,6 | 83,3 | 3,5 | ||||
Rahti ja posti tn | 12 009,7 | 34,6 | 157 027,7 | 8,6 | ||||
Tarjotut tonnikilometrit | 467,4 | 14,8 | 5 518,7 | 9,9 | ||||
Myydyt tonnikilometrit | 302,2 | 23,1 | 3 721,1 | 12,9 | ||||
Kokonaiskäyttöaste % | 64,7 | 4,3 | 67,4 | 1,8 | ||||
Euroopan reittiliikenne | ||||||||
Matkustajat 1000 | 531,0 | 12,6 | 7 352,3 | 10,0 | ||||
Tarjotut henkilökilometrit milj. | 1 047,3 | 7,2 | 14 152,0 | 6,8 | ||||
Myydyt henkilökilometrit milj. | 822,6 | 9,7 | 11 421,6 | 9,7 | ||||
Matkustajakäyttöaste % | 78,5 | 1,8 | 80,7 | 2,1 | ||||
Pohjois-Amerikan reittiliikenne | ||||||||
Matkustajat 1000 | 27,4 | 12,1 | 318,2 | 7,3 | ||||
Tarjotut henkilökilometrit milj. | 269,3 | 15,9 | 2 776,1 | 3,1 | ||||
Myydyt henkilökilometrit milj. | 210,4 | 15,6 | 2 311,5 | 8,0 | ||||
Matkustajakäyttöaste % | 78,2 | -0,2 | 83,3 | 3,8 | ||||
Aasian reittiliikenne |
||||||||
Matkustajat 1000 | 179,7 | 23,2 | 2 105,0 | 18,1 | ||||
Tarjotut henkilökilometrit milj. | 1 645,0 | 20,8 | 18 355,0 | 11,7 | ||||
Myydyt henkilökilometrit milj. | 1 368,4 | 23,6 | 15 911,3 | 18,3 | ||||
Matkustajakäyttöaste % | 83,2 | 1,9 | 86,7 | 4,9 | ||||
Kotimaan reittiliikenne | ||||||||
Matkustajat 1000 | 213,3 | 6,8 | 2 129,1 | 1,1 | ||||
Tarjotut henkilökilometrit milj. | 176,2 | 14,1 | 1 638,9 | 6,5 | ||||
Myydyt henkilökilometrit milj. | 122,9 | 10,2 | 1 105,2 | 3,9 | ||||
Matkustajakäyttöaste % | 69,8 | -2,5 | 67,4 | -1,7 | ||||
Rahtiliikenne | ||||||||
Rahti reittiliikenteessä yhteensä | 11 386,7 | 50,1 | 139 639,9 | 9,7 | ||||
– Euroopan rahtiliikenne tn | 1 652,9 | 6,7 | 25 578,6 | -0,2 | ||||
– Pohjois-Amerikan rahtiliikenne tn | 593,5 | 37,2 | 9 172,8 | 4,9 | ||||
– Asian rahtiliikenne tn | 9 090,4 | 66,7 | 103 967,7 | 14,0 | ||||
– Kotimaan rahtiliikenne tn | 49,9 | -67,0 | 920,8 | -47,6 | ||||
Rahtilento tn** | 623,1 | -53,5 | 17 387,8 | 0,8 | ||||
Kokonaisrahti- ja posti tn | 12 009,7 | 34,6 | 157 027,7 | 8,6 | ||||
Tarjotut rahtitonnikilometrit* milj. | 118,0 | 22,4 | 1 473,8 | 6,4 | ||||
Myydyt rahtitonnikilometrit milj. | 76,4 | 43,6 | 969,8 | 11,1 | ||||
Tarjotut reittiliikenteen rahtitonnikilometrit* milj. | 116,6 | 31,5 | 1 388,9 | 7,9 | ||||
Myydyt reittiliikenteen rahtitonnikilometrit milj. | 75,3 | 62,7 | 886,3 | 13,0 | ||||
Rahtiliikenteen kokonaiskäyttöaste* % | 64,7 | 9,6 | 65,8 | 2,7 | ||||
– Pohjois-Amerikan rahtiliikenteen käyttöaste* % | 46,7 | 5,3 | 50,3 | 2,7 | ||||
– Aasian rahtiliikenteen käyttöaste* % | 73,0 | 14,4 | 71,5 | 4,2 | ||||
Reittiliikenteen rahdin kokonaiskäyttöaste* % | 64,6 | 12,4 | 63,8 | 2,8 | ||||
* Laskentaperusteena on käytetty keskimääräistä operatiivista kuljetuskapasiteettia
** Mukana myös Finnairin ostoliikenne
– Muutos- %: muutos edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan nähden (p = prosenttiyksikköä)
– Tarjotut henkilökilometrit: Tarjottujen paikkojen lukumäärä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
– Myydyt henkilökilometrit: Matkustajien lukumäärä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
– Matkustajakäyttöaste: Myytyjen henkilökilometrien osuus tarjotuista henkilökilometreistä
– Tarjotut tonnikilometrit: Matkustajien, rahdin ja postin kuljetukseen tarjottujen tonnien määrä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
– Myydyt tonnikilometrit: Kuljetettujen matkustajien, rahdin ja postin muodostama kuorma tonneissa kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
– Kokonaiskäyttöaste: Myytyjen tonnikilometrien osuus matkustajien, rahdin ja postin kuljetukseen tarjotuista tonnikilometreistä
Lyonin kuva: ©Atout France/ Franck Charel
Jaa artikkeli: