Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Finnairilla joulukuussa 878 200 matkustajaa

Finnair kuljetti joulukuussa 878 200 matkustajaa eli 5,4 % enemmän kuin vuoden 2022 joulukuussa ja 8,2 % enemmän kuin marraskuussa 2023. Edelliskuukauden luvut eivät ole täysin vertailukelpoisia, koska marraskuussa oli yksi päivä vähemmän.

Joulukuun matkustajaliikenneluvut paranivat vertailukaudesta koronapandemian vaikutusten pääosin väistyttyä, sillä Venäjän ilmatila oli jo vertailukaudella suljettuna. Venäjän ilmatilan sulun negatiivinen vaikutus näkyi katsauskaudella kuitenkin erityisesti Aasian-matkustajaliikenneluvuissa pandemiaa edeltäviin lukuihin verrattuna. Etäisyyteen perustuvissa raportoiduissa liikenneluvuissa ei huomioida suljetusta ilmatilasta aiheutuneita pidempiä lentoreittejä, koska ne ovat isoympyräetäisyyteen pohjautuvia lukuja.

Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä (ASK) mitattuna kasvoi joulukuussa 7,8 % vertailukaudesta ja 8,5 % edeltäneestä kuukaudesta. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna (RPK) kasvoi 5,1 % vertailukaudesta ja 8,4 % edeltäneestä kuukaudesta. Matkustajakäyttöaste oli 70,9 % laskien 1,8 %-yksikköä vertailukaudesta ja 0,1 %-yksikköä edeltäneestä kuukaudesta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Aasian-liikenteen tarjonta (ASK) kasvoi vertailukaudesta 14,9 %, mikä johtui esimerkiksi Japanin ja Etelä-Korean lisäkapasiteetista. Pohjois-Amerikan-liikenteen tarjonta pieneni 9,1 %. Euroopan-liikenteen kapasiteetti kasvoi 8,3 %. Lähi-idän kapasiteetti kasvoi 4,8 %, koska Qatar Airways -yhteistyöhön liittyvät lennot Helsingin ja Dohan välillä alkoivat joulukuun 2022 puolivälistä. Kotimaanliikenteen tarjonta kasvoi 1,0 %.

Myydyt henkilökilometrit nousivat vertailukaudesta 8,0 % Aasian-liikenteessä, mutta laskivat 11,4 % Pohjois-Amerikan-liikenteessä. Euroopan-liikenteessä ne nousivat 6,8 %, Lähi-idän-liikenteessä 11,8 % ja kotimaanliikenteessä 1,3 %.

Joulukuussa Aasian-liikenteessä matkustajakäyttöaste oli 68,1 % ja Pohjois-Amerikan-liikenteessä 69,6 %. Euroopan-liikenteen matkustajakäyttöaste oli 73,9 %, Lähi-idän-liikenteen 74,8 % ja kotimaanliikenteen 68,7 %.

Matkustajamäärät kasvoivat vertailukaudesta Aasian-liikenteessä 5,2 %, mutta pienenivät Pohjois-Amerikan-liikenteessä 10,8 %. Euroopan-liikenteessä matkustajamäärät kasvoivat 8,1 %, Lähi-idän-liikenteessä 9,8 % ja kotimaanliikenteessä 1,2 %.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Monet joulukuun rahtiluvut nousivat vertailukaudesta Qatar Airways -yhteistyön sekä Aasian- ja Euroopan-liikenteen kasvaneen kapasiteetin myötä. Finnair raportoi Lähi-idän-rahtiluvuissaan Qatar Airways -yhteistyöhön liittyvän rahdin, vaikka lentojen rahtikapasiteetti on allokoitu kokonaisuudessaan Qatar Airwaysille, joka vastaa myös sen myynnistä. Tarjotut rahtitonnikilometrit nousivat 14,4 % ja myydyt rahtitonnikilometrit 15,8 % vertailukaudesta. Kokonaisrahti- ja postitonnit nousivat 16,5 % vertailukaudesta ja 3,6 % edelliskuukaudesta.

Finnairin lennoista 64,7 % (67,8 %) saapui joulukuussa aikataulussa. Saapumistäsmällisyyteen vaikuttivat ennen kaikkea vaikeat sääolosuhteet.

Finnairin lentoliikenteen suoritteet joulukuu 2023

joulukuu muutos % vuoden 2023 alusta muutos %
Koko liikenne yhteensä
Matkustajat 1 000  878,2  5,4 10 983,3  20,8
Tarjotut henkilökilometrit milj. 3 101,9  7,8 36 154,5  15,5
Myydyt henkilökilometrit milj. 2 200,1  5,1 27 626,4  30,6
Matkustajakäyttöaste %  70,9 – 1,8p  76,4  8,8p
Rahti ja posti tn 12 584,2  16,5 135 370,1  10,3
Tarjotut tonnikilometrit  457,5  11,2 5 229,3  14,6
Myydyt tonnikilometrit  273,9  8,0 3 286,2  22,7
Aasia
Matkustajat 1 000  109,3  5,2 1 291,3  73,0
Tarjotut henkilökilometrit milj. 1 226,4  14,9 12 752,0  42,4
Myydyt henkilökilometrit milj.  835,4  8,0 9 755,9  74,6
Matkustajakäyttöaste %  68,1 – 4,3p  76,5  14,1p
Eurooppa
Matkustajat 1 000  496,7  8,1 7 096,0  13,7
Tarjotut henkilökilometrit milj. 1 095,3  8,3 14 760,0  8,2
Myydyt henkilökilometrit milj.  809,7  6,8 11 618,9  13,4
Matkustajakäyttöaste %  73,9 – 1,0p  78,7  3,6p
Pohjois-Amerikka
Matkustajat 1 000  28,8 – 10,8  397,5 – 24,2
Tarjotut henkilökilometrit milj.  320,6 – 9,1 4 162,9 – 38,3
Myydyt henkilökilometrit milj.  223,0 – 11,4 3 019,7 – 23,5
Matkustajakäyttöaste %  69,6 – 1,8p  72,5  14,0p
Lähi-itä
Matkustajat 1 000  44,1  9,8  495,6  326,3
Tarjotut henkilökilometrit milj.  267,3  4,8 3 054,4  342,2
Myydyt henkilökilometrit milj.  200,0  11,8 2 211,9  354,3
Matkustajakäyttöaste %  74,8  4,7p  72,4  1,9p
Kotimaa
Matkustajat 1 000  199,3  1,2 1 702,9  15,9
Tarjotut henkilökilometrit milj.  192,3  1,0 1 425,3  12,1
Myydyt henkilökilometrit milj.  132,1  1,3 1 019,8  14,0
Matkustajakäyttöaste %  68,7  0,2p  71,5  1,2p
Rahtiliikenne
– Euroopan-rahtiliikenne tn 2 156,5  29,5 23 692,4  13,8
– Pohjois-Amerikan-rahtiliikenne tn 1 327,2 – 8,0 15 083,0 – 50,8
– Lähi-idän-rahtiliikenne tn 1 958,5  15,5 22 632,4  415,0
– Aasian-rahtiliikenne tn 7 119,5  20,0 73 390,8  27,8
– Kotimaanrahtiliikenne tn  22,4 – 35,0  335,9 – 6,8
– Rahtilento tn* 0,0 – 100,0  235,7 – 97,4
Kokonaisrahti- ja posti tn 12 584,2  16,5 135 370,1  10,3
Tarjotut rahtitonnikilometrit** milj.  132,2  14,4 1 442,8  12,6
Myydyt rahtitonnikilometrit milj.  77,2  15,8  815,6  3,5
Rahtiliikenteen kokonaiskäyttöaste** %  58,4  0,7p  56,5 – 5,0p

* Mukana myös Finnairin ostoliikenne

** Laskentaperusteena on käytetty keskimääräistä operatiivista kuljetuskapasiteettia

  • Muutos-%: muutos edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan nähden (p = prosenttiyksikköä, N/A = ei saatavilla)
  • Tarjotut henkilökilometrit: Tarjottujen paikkojen lukumäärä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
  • Myydyt henkilökilometrit: Matkustajien lukumäärä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
  • Matkustajakäyttöaste: Myytyjen henkilökilometrien osuus tarjotuista henkilökilometreistä
  • Tarjotut tonnikilometrit: Matkustajien, rahdin ja postin kuljetukseen tarjottujen tonnien määrä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
  • Myydyt tonnikilometrit: Kuljetettujen matkustajien, rahdin ja postin muodostama kuorma tonneissa kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.