Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Finnairilla talvella 51 kohdetta

Finnair on päivittänyt 25.10.2020 alkavan ja 31.3.2021 päättyvän liikenneohjelmansa.

Samalla liikenneohjelman ulkopuolelle jäävät lennot on peruttu. Päivitetyn liikenneohjelman mukaiset lennot näkyvät Finnairin varausjärjestelmässä.

Finnairin talvikauden liikenneohjelmassa on 45 kohdetta kotimaassa ja Euroopassa, mutta viikkovuoroja on jouduttu karsimaan lähes kaikilta reiteiltä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kaukolennot:

  • Tokio
  • Soul
  • Hongkong
  • Shanghai
  • Nanjing
  • Bangkok, joka lennetään rahtilentona HEL-BKK. Matkustusrajoitusten vuoksi ainoastaan BKK-HEL välillä matkustajia.

Finnair jatkaa myös pelkästään rahtia kuljettavia lentoja Singaporeen ja New Yorkiin.

Eurooppa

  • Alanya
  • Amsterdam
  • Berliini
  • Bryssel
  • Budapest
  • Dublin
  • Düsseldorf
  • Edinburgh
  • Frankfurt
  • Göteborg
  • Hampuri
  • Kööpenhamina
  • Lontoo
  • Málaga
  • Manchester
  • Milano
  • München
  • Oslo
  • Pariisi
  • Praha
  • Riika
  • Rooma
  • Tallinna
  • Tukholma
  • Varsova
  • Wien
  • Zürich

 

Kotimaa:

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
  • Ivalo
  • Joensuu
  • Jyväskylä
  • Kajaani
  • Kemi
  • Kittilä
  • Kokkola
  • Kuopio
  • Kuusamo
  • Maarianhamina
  • Oulu
  • Rovaniemi
  • Vaasa

 

Osa aiemmin julkistetuista viikkovuoroista joudutaan perumaan riittämättömiksi arvioitujen matkustajamäärien vuoksi. Lapin lentojen viikkovuoromäärät on päivitetty vain marraskuun loppuun asti, ja lopputalven tarjontaa tarkistetaan vielä lokakuun loppupuolella talven kysyntänäkymän mukaisesti.
Tampereen ja Turun lennot ovat tauolla talvikauden loppuun asti.

”Pidämme yllä talvikaudella Suomelle kriittisiä yhteyksiä, sillä suomalainen yhteiskunta ja vientiteollisuus tarvitsevat lentoyhteyksiä”, sanoo Finnairin kaupallinen johtaja Ole Orvér. ”Emme kuitenkaan voi lentää kaikkia alun perin suunnitelmassamme olleita lentoja, sillä matkustusrajoitukset ja koronatilanne ovat vaikuttaneet voimakkaasti lentojen kysyntään.”

Finnair viestii perutuista lennoista suoraan asiakkaille, joilla on varaus näille lennoille ja tarjoaa heille mahdollisuuksien mukaan korvaavan lennon. Asiakkaat voivat myös valita lipun hinnan takaisinmaksun, jos tarjottu lento ei sovi heille. Koronatilanteen ja matkustusrajoitusten aiheuttaman epävarmuuden vuoksi Finnair tarjoaa joustavan matkustuspäivien muutosmahdollisuuden 1.4.2020 – 31.3.2021 välillä varatuille lennoille.

Vähäisten matkustajamäärien vuoksi Finnair sulkee myös loungensa Helsinki-Vantaan lentoaseman Schengen-alueella toistaiseksi 12.10.2020 alkaen. Finnairin Non-Schengen-alueen lounge Helsinki-Vantaalla on ollut suljettuna maaliskuusta lähtien.

Finnair lentää marras-maaliskuussa noin 75 matkustajalentoa päivässä ja päivittää liikenneohjelmaansa kysyntätilanteen eläessä, koska muutokset matkustusrajoituksissa vaikuttavat suoraan lentojen kysyntään.
Vuonna 2019 Finnair lensi noin 350 lentoa päivässä ja kohteita oli yli 100 Euroopassa, Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa.

Kesän 2021 alustava liikenneohjelma

Finnair on päivittänyt myös alustavan liikenneohjelmansa 1.4.2021 alkavalle lentoliikenteen kesäkaudelle.

”Kohdevalikoimamme laajentuu ja viikkovuorojen määrä kasvaa keväällä”, kertoo Orvér. ”Seuraamme kuitenkin edelleen kysyntätilanteen kehittymistä ja päivitämme kesäkauden 2021 liikennesuunnitelmaa sen mukaisesti vielä alkuvuonna 2021. Toivomme tietysti matkustusrajoitusten ja koronan siihen mennessä hellittävän, jotta pääsisimme vähitellen lentämään hieman enemmän.”

Finnair suunnittelee myös avaavansa uuden Busanin-reitin Etelä-Koreaan kesäkaudella 2021. Alun perin Busanin reitin piti aueta tämän vuoden maaliskuussa. Finnair aikoo lisäksi aloittaa lennot Tokion Hanedan kentälle kesäkauden aikana.

Sen sijaan verkostossa aiemmin olleet San Francisco Yhdysvalloissa sekä Xian ja Daxing Kiinassa ja Sapporo Japanissa eivät ole kesäkauden 2021 liikenneohjelmassa.

Kuten Finnair on aiemmin kertonut, kotimaan lennoista Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemin ja Kokkolan lennot päättyvät maaliskuussa 2021.

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.