Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Finnlinesin Q1 liikevaihto kasvoi neljä prosenttia

Finnlines-konsernin tammi-maaliskuun 2023 liikevaihto kohosi 163,1 (157,0 vuonna 2022) miljoonaan euroon, jossa oli kasvua 4  prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Varustamotoiminnan ja merikuljetuspalvelujen liikevaihto oli 157,9 (150,6) miljoonaa euroa, josta matkustajaliiketoiminnan osuus oli 10,2 (7,5) miljoonaa.

Rahtimäärät pysyivät tyydyttävällä tasolla huolimatta siitä, että Venäjän toiminnot pysäytettiin jo vuoden 2022 ensimmäisen kvartaalin aikana ja Suomen satamissa ja rautateillä lakkoiltiin helmikuussa. Matkustajaliikenne on kuitenkin toipunut täysin yli kahden pandemiavuoden ja siitä johtuneiden matkustusrajoitusten jälkeen.

Finnlines vahvisti edelleen linjaliikenneverkostoaan ja rahtipalvelujaan Belgian ja Irlannin välillä lisäämällä Zeebrügge–Rosslare-reitille toisen roro-laivan, Finnpulpin. Pohjois-Englannissa sijaitseva Teesportin satama liittyi verkostoomme, kun P&O Ferries rahtasi Finnpulpin kolmeksi päiväksi viikoittain.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Finnlines valmistelee uuden reitin avaamista Ruotsin Malmön ja Puolan Świnoujścien välillä. Puolan ja Ruotsin tuonti ja vienti hyötyvät laajennuksesta, joka kasvattaa myös Finnlinesin toimintoja Suomen ulkopuolella. Reitille tulevassa tilavassa ropax-laivassa on myös tilaa yksityisille matkustajille.

“Superstar-laivoja, joista ensimmäisen odotetaan saapuvan loppukesästä Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillemme, on esitelty eri medioille sekä suurilla matka- ja konferenssimessuilla ja olemme ilahtuneina todenneet, että nämä uudisrakennukset, ”kruunun jalokivemme”, ovat herättäneet paljon huomiota. Finnlines on Suomen suurin rahtivarustamo, rahdinkuljetus on ydinliiketoimintaamme, mutta näiden upeiden, modernien ropax-laivojen myötä toivotamme tervetulleiksi nykyiset matkustajamme sekä myös uudet asiakassegmentit, kuten ilman ajoneuvoa matkustavat” sanoo toimitusjohtaja Tom Pippingsköld.

Maailmanlaajuisesti koko merenkulkuala työskentelee saavuttaakseen vähähiilisyyden ja myöhemmin täyden hiilineutraaliuden. Samaan aikaan Euroopan Unioni on päättänyt merenkulkualan liittämisestä päästökauppajärjestelmään vuodesta 2024 alkaen. Koska Suomi on kaukana tärkeimmistä Euroopan markkinoista, logistiikan tulee olla hyvin tehokasta ja entistäkin päästöttömämpää tulevina vuosina.

Grimaldi-konserni toimii nykyään maailmanlaajuisesti ja sen liikennealueisiin kuuluu Välimeri, Pohjois- ja Etelä-Amerikka, Länsi-Afrikka sekä Lähi-itä, Kiina, Japani, Singapore, Etelä-Korea ja Australia. Tämä tarjoaa myös Finnlinesille mahdollisuuden tarjota asiakkailleen kansainvälisempiä ja maailmanlaajuisia uudelleenlaivauspalveluja.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 

Lähde: Finnlines

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.