Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Heathrow on jälleen ykkönen

Maailman lentoliikenteen painopiste muuttui, kun Dubai otti Heathrow’n paikan maailman johtavana kansainvälisenä lentoasemana vuonna 2014. Dubai piti titteliä myös vuosina 2020 ja 2021, jolloin sen kautta kulki 26 ja 29 miljoonaa kansainvälistä matkustajaa (kaikki sen matkustajat ovat kansainvälisiä).

Lontoon Heathrow sai takaisin maailman vilkkaimman kansainvälisen lentoaseman tittelin toukokuussa 2022, kun sitä mitataan pisteestä pisteeseen -matkustajilla (eli ilman kauttakulkumatkustajia) ja istumapaikkakapasiteetilla 16. toukokuuta 2022 alkavalla viikolla.

Amsterdamin Schiphol ja Pariisin CDG ovat nousseet Heathrow’n kintereille.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Useat suuret Aasian ja Tyynenmeren alueen lentoasemat ovat pudonneet rankingista ja käytännössä kadonneet.

Vuonna 2021 seitsemän suurinta lentoasemaa kokonaismatkustajamäärän osalta olivat kaikki yhdysvaltalaisia, ja niitä johti Atlanta Hartsfield-Jackson, joka nousi jälleen ykköseksi ja otti paikan Guangzhou Baiyun Internationalilta, joka oli ollut ykkönen vuonna 2020 ja putosi kahdeksanneksi vuonna 2021.

Pandemian aikana matkustajamäärät romahtivat Aasian ja Tyynenmeren alueella, ja Kiinan rajoitukset vaikuttavat matkustajalukuihin edelleen.

Vuonna 2019 Hongkongin kansainvälinen lentoasema oli maailman neljänneksi vilkkain lentoasema kansainvälisillä matkustajamäärillä mitattuna (71,2 miljoonaa matkustajaa).

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Tällä hetkellä Hongkongin kansainvälinen lentokenttä on 84. sijalla, ja siellä on käytössä vain 12 prosenttia sen kapasiteetista.

Samanlainen tarina on Soulin Incheonin kansainvälisellä lentoasemalla, joka oli vuonna 2019 viidenneksi vilkkain kansainvälinen lentoasema, heti Hongkongin jälkeen, 70,6 miljoonalla matkustajalla.

ACI Europe on aikaistanut ennustettaan matkustuksen palautumisesta ennalleen.

Euroopan lukuja tarkastellessaan ACI Europen pääjohtaja Oliver Jankovic totesi, että pandemiaa edeltävien volyymien täydellistä palautumista odotetaan nyt pikemminkin vuonna 2024 kuin vuonna 2025.
Jankovic huomautti, että elpyminen perustuu suureen vapaa-ajan matkustuksen kasvuun.

Se, että matkustus palautuisi ennalleen vuonna 2025, perustui asiantuntijoiden lausuntoon, että maailmanlaajuinen pandemia kestää viisi vuotta. Jotkut asiantuntijat ovat ennustaneet jopa kuutta vuotta.

Ainoastaan Qatar Airwaysin toimitusjohtaja Akbar al Baker on johdonmukaisesti ennustanut, että matkailu elpyy ennalleen jo vuonna 2022.

Alla olevassa OAG:n laatimassa kaaviossa on yhteenveto maailman 20 johtavasta lentoasemasta matkustajapaikkakapasiteetin mukaan 16. toukokuuta 2022 alkavalla viikolla verrattuna 13. toukokuuta 2019 alkavalla viikolla vallitsevaan tilanteeseen.

 

 

Lähde: CAPA

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.