Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Helsinki Allas Oy on nostanut kanteen Viking Linea kohtaan

Allas Oy on yli vuoden sovintoyritysten jälkeen toimittanut Helsingin käräjäoikeuteen haastehakemuksen Viking Linen M/s Gabriella -matkustajalautan 12.1.2022 törmäyksestä aiheutuneiden vahinkojen korvaamisesta.

Viking Linen matkustaja-autolautta M/S Gabriella törmäsi 12.1.2022 Altaan edustalla olevaan laituriin pian Katajanokan sataman laiturista irtautumisen jälkeen. Törmäyksessä laiturin ja rantamuurin rakenne kärsi mittavia vahinkoja ja Altaan saunarakennus halkesi kahtia. Kun Viking Line ei ole suostunut korvaamaan vahinkoa eikä hyväksynyt Altaan ehdotusta asiasta neuvottelemiseksi, Allas on eilen nostanut kanteen Helsingin käräjäoikeudessa korvausten perimiseksi oikeusteitse.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 

“Törmäyksen aiheuttamat vahingot eri osapuolille ovat yhteensä yli 5 milj. euroa. Tästä summasta Altaalle on aiheutunut noin 3 miljoonan euron suuruiset taloudelliset menetykset ja omaisuusvahingot. Korvattavassa summassa on huomioitu väliaikaisten saunojen investointi ja menetetyt tulot noin 1,5 vuoden ajalta, jonka Altaan saunarakennus on poissa käytöstä ennen kuin se on korjattu”, toteaa Altaan hallituksen puheenjohtaja Raoul Grünstein.

Gabriellan törmäyksen syy oli ilmeisesti sen yhden sähkölaitteen ylikuormitus, joka johti aluksen sähköjärjestelmän häiriöön ja ohjailukyvyn menetykseen. Yhden yksittäisen sähkölaitteen ylikuormittuminen ei saa johtaa tällaiseen lopputulokseen.

Keulapotkurimoottorin ylikuormittuminen johtui todennäköisesti jääsohjon pakkautumisesta keulapotkuritunneliin. Pakkautumisen aiheutti ilmeisesti edellisenä keväänä tunneleiden suulle asennetut ritilät, gridsit. Viking Line tavoitteli gridsien asentamisella polttoaineen kulutuksen pienentämistä eli taloudellisia säästöjä. Näyttää siltä, että Viking Line ei ennen gridsien asennuttamista selvittänyt sitä, miten ne vaikuttavat Gabriellan järjestelmien toimintaan.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Onnettomuustutkintakeskuksen raportin mukaan aluksella oli vuoden 2021 lopussa, eli pari viikkoa ennen törmäystä, ollut vastaavanlainen keulan ohjailupotkurin ylikuormitustilanne jääolosuhteissa, joka kuitenkin oli ollut lyhytkestoinen eikä ollut vaikuttanut sähköjärjestelmän toimintaan. Törmäyksen jälkeen keulapotkuritunnelien suulla olleet ritilät otettiin pois ainakin M/S Gabriellasta.

“Mielestämme on yksinkertaisesti mahdoton ajatus, että Viking Linen kaltainen pörssiyhtiö ei olisi vastuussa vahingoista, jotka aiheutuvat siitä, että sen autolautta törmäilee hallitsemattomana Helsingin ahtaassa satama-altaassa. Viking Linen haluttomuus vastata kolarointinsa vahingoista näyttäytyy todella outona, kun yhtiö kaikessa viestinnässään korostaa toimintansa turvallisuutta ja vastuullisuutta”, Grünstein toteaa.

 

Lähde: Helsinki Allas Oy

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.