Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Helsinki-Vantaan bussiterminaali muuttuminen maksulliseksi vaikuttanee myös bussilippujen hintoihin

Taxi Point Oy alkoi pyörittää 3.5.2023 alkaen Helsinki-Vantaan bussiterminaalia toiminimellä Bus Point. Alueelle tuli puomitus ja siellä käyminen muuttui maksulliseksi. Alueella on 15 minuutin vapaa läpiajoaika.

Finavialla on jo aiemmin ollut sopimus Taxi Pointin kanssa Helsinki-Vantaan lentokentälle ajavista takseista. T2 terminaalin taksiasema-alueella on kolme lastausaluetta, joiden hallinnointi on kilpailutettu. Toukokuussa maksulliseksi muuttunut bussilaituri kustantaa rekisteröimättömältä liikennöitsijältä kuusi euroa / alkava tunti ja sopimuksen tehneeltä liikennöitsijältä kolme euroa / alkava tunti.

”Finavia on tehnyt päätöksen puomituksesta ja me hoidamme palvelun sekä puomit”, kertoo Taxi Point Oy:n toimitusjohtaja Jarkko Martelius. ”Puomeilla on tarkoitus saada terminaalialueelle riittävä rotaatio, sillä osa busseista on käyttänyt laituria parkkipaikkana puolikin päivää.”
Martelius kertoo, että muutos on saanut autoilijoilta kiitosta. ”Maksu on niin minimaalinen verrattuna muihin, kuten esimerkiksi kasvaviin polttoainekustannuksiin, ettei se juurikaan vaikuta.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Maksu koskee myös HSL:n paikallisliikennettä, joille on varattu kolme laituria terminaalialueelta. ”Yleensä, kun HSL:n bussi lähtee alueelta, saapuu seuraava jo laituriin, eli siksi on järkevyyttä varata useampi laituri niille”, Martelius sanoo.

Vaikutus lippuhintoihin

Tampereelta lentoasemalle liikennöi Valkeakosken Liikenne. Yrityksen talouspäällikkönsä Ville Laurell sanoo, että käyttömaksut nousevat ja se voi vaikuttaa lippuhintoihin. ”Meillä on useita vuoroja, joiden täytyy seisoa pidempään kuin vartti lentoasemalla.”
Laurell sanoo, että puomeilla on ollut myös positiivinen vaikutus ja alueella ollut turha liikenne on loppunut. ”Mutta kyllähän pienistä puroista tulee iso virta, kun kentän käyttömaksut on pakko maksaa. Mahdolliset hintojen korotukset ovat kuitenkin hyvin pieniä.”

Samoilla linjoilla on myös Vainion liikenteen toimitusjohtaja Matti Vainio. Hän kertoo, että puomit hankaloittavat jonkin verran kentälle ajamista, sillä ostetulle laituripaikalle ajavien autojen rekisterinumerot täytyy olla syötetty järjestelmään. ”Täytyy olla tarkkana täällä päässä, että autot ovat rekisteröity, mutta toisaalta turha liikenne alueella on loppunut.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 

Katja Lehtinen
Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.