Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

IATA: Koronapassin voimassaoloksi 12 kuukautta

Kansainvälinen ilmakuljetusliitto (IATA) on ilmaissut huolestuneisuutensa Euroopan komission suositukseen, jonka mukaan EU:n digitaalinen COVID-todistus (DCC) olisi voimassa enintään yhdeksän kuukautta toisen rokotusannoksen jälkeen, ellei tehosterokotusta anneta.

“EU:n DCC-rokotussertifikaatti on edistänyt yhteistä Euroopan laajuista lähestymistä COVID-19:n hallintaan ja helpottanut ihmisten vapaata matkustamista. Se tukee matkailu- ja matkailualan haurasta elpymistä. On tärkeää, että kaikkiin siihen tehtäviin muutoksiin sovelletaan yhtenäistä lähestymistapaa koko Euroopassa”, sanoo IATA:n Euroopan alueellinen varapääjohtaja Rafael Schvartzman.

Tehosterokotukset

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kysymys on rokotteen voimassaolosta ja vaatimus tehosterokotuksista. Rokotusten antaman immuniteetin hiipuessa annetaan nyt tehosterokotuksia, joilla pyritään pidentämään ja vahvistamaan ihmisten immuunivastetta. Jos tehosterokotukset kuitenkin vaaditaan DCC:n voimassaolon säilyttämiseksi, on erittäin tärkeää, että valtiot yhdenmukaistavat käytäntönsä siihen, kuinka pitkä aika sallitaan täyden rokotuksen ja lisäannoksen antamisen välillä. Komission ehdottama yhdeksän kuukautta voi olla riittämätön. Olisi parempi lykätä tätä vaatimusta siihen asti, kunnes kaikki valtiot tarjoavat kaikille kansalaisille tehosterokotuksia, ja sallia 12 kuukauden voimassaoloaika, jotta ihmisillä olisi enemmän aikaa saada tehosterokotus.

“Ehdotus DCC-rokotteen voimassaolon rajoittamisesta aiheuttaa monia ongelmia. Ennen maaliskuuta rokotteen saaneiden ihmisten, myös monien terveydenhuollon työntekijöiden, on saatava tehosterokote 11. tammikuuta mennessä, tai he eivät välttämättä voi matkustaa. EU:n jäsenvaltioissa tulisi nyt sopia yhtenäisestä käytännöistä. Maailman terveysjärjestö WHO on todennut, että rokotuksia tulisi ensisijaisesti antaa niille haavoittuville ryhmille, jotka eivät ole saaneet ensimmäistäkään annosta. Maailmanlaajuisesti rokoteohjelmassa on monissa kehitysmaissa vielä paljon tehtävää, ja nyt tulisi varmistaa, että rokotteita jaetaan tasapuolisesti myös sinne.
Kun otetaan vielä huomioon, että suurin osa lentomatkustajista ei kuulu kaikkein haavoittuvimpiin ryhmiin, kahdentoista kuukauden aika ennen tehosterokotuksen tarvetta olisi käytännöllisempi lähestymistapa matkustajien kannalta”, Schvartzman sanoi.

Rokotteen tunnustaminen

Huolestuttavaa on myös komission suositus, jonka mukaan matkustajien, jotka on rokotettu muilla kuin EU:n hyväksymillä rokotteilla, olisi esitettävä negatiivinen PCR-testi ennen lähtöä. Tämä estää matkustamista monista maailman osista, joissa tartuntaluvut ovat alhaiset, ja väestö on rokotettu WHO:n hyväksymillä rokotteilla, jotka eivät ole vielä saaneet hyväksyntää EU:ssa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

“Hallitusten olisi asetettava etusijalle yksinkertaiset, ennustettavat ja käytännölliset toimintatavat, jotta matkustajat saisivat takaisin luottamuksen matkustamiseen ja lentoyhtiöt luottamuksen reittien avaamiseen. Euroopan tautivalvontakeskus toteaa viimeisimmässä riskiraportissaan selvästi, että matkustusrajoituksilla ei todennäköisesti ole merkittävää vaikutusta paikallisiin epidemioihin. Ymmärrämme, että viranomaisten on pysyttävä valppaina, mutta WHO:n hyväksymien rokotteiden syrjiminen on tarpeeton este ihmisten matkustusvapaudelle”, Schvartzman sanoi.

 

Lähde: IATA

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.