Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

IATA: lentoliikenteen kysyntä kasvoi maaliskuussa voimakkaasti

Maaliskuun 2023 kokonaisliikenne (RPK -liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna) kasvoi 52,4 % vuoden 2022 maaliskuuhun verrattuna. Maailmanlaajuisesti liikenne on nyt 88,0 % maaliskuun 2019 tasosta.

Maaliskuun kotimaan liikenne kasvoi 34,1 % edellisvuoteen verrattuna. Maaliskuun 2023 kotimaan kokonaisliikenne oli 98,9 % maaliskuun 2019 tasosta.

Kansainvälinen liikenne kasvoi 68,9 % vuoden 2022 maaliskuuhun verrattuna, ja kaikilla markkinoilla oli tervettä kasvua, jota johtivat jälleen kerran Aasian ja Tyynenmeren alueen lentoyhtiöt. Kansainväliset RPK:t olivat 81,6 % maaliskuun 2019 tasosta, kun taas käyttöaste 81,3 % ylitti maaliskuun 2019 tason 10,1 prosenttiyksiköllä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

“Kalenterivuoden ensimmäinen vuosineljännes päättyi lentomatkustuskysynnän kannalta vahvasti. Kotimaan markkinat ovat olleet kuukausien ajan lähellä pandemiaa edeltävää tasoa. Ja kansainvälisen matkustuksen osalta kaksi keskeistä arvoa ylitettiin. Ensinnäkin kysyntä kasvoi 3,5 prosenttiyksikköä edellisen kuukauden kasvuun verrattuna ja oli 81,6 prosenttia pandemiaa edeltävästä tasosta. Tämä johtui Aasian ja Tyynenmeren alueen lentoyhtiöiden kysynnän lähes kolminkertaistumisesta Kiinan uudelleen avautumisen myötä. Tehokkuus paranee, sillä kansainväliset käyttöasteet nousivat 81,3 prosenttiin. Vielä tärkeämpää on se, että sekä kotimaan että ulkomaan matkojen lipunmyynti antaa kaikki merkit siitä, että vahva kasvu jatkuu pohjoisen pallonpuoliskon kesän huippusesongin aikana”, IATA:n pääjohtaja Willie Walsh sanoi.

“Kun matkustajien odotukset kasvavat kohti pohjoisen pallonpuoliskon kesän huippusesonkia, lentoyhtiöt tekevät parhaansa vastatakseen lentämisen haluun ja tarpeeseen. Valitettavasti kapasiteetin puute tarkoittaa, että osa matkustajista voi joutua pettymään. Osa tästä kapasiteettivajeesta johtuu laajalti raportoidusta työvoimapulasta, joka vaikuttaa moniin ilmailualan osiin, sekä lentokoneiden valmistukseen vaikuttavista toimitusketjuongelmista, jotka aiheuttavat lentokoneiden toimitusten viivästymistä. Merkittävä osa viimeaikaisista lentojen peruutuksista, lähinnä Euroopassa, johtuu kuitenkin lennonjohtajien ja muiden työntekijöiden työtaisteluista. Nämä vastuuttomat toimet johtivat maaliskuussa tuhansiin tarpeettomiin peruutuksiin. Tätä ei voida hyväksyä, eivätkä viranomaiset saa suvaita sitä”, Walsh sanoi.

 

Lähde: IATA

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.