Icelandair ja Airbus ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen 13 Airbus A321XLR -koneen ostamisesta sekä osto-oikeudet 12 lisäkoneeseen.
Uudet Airbusit tulevat korvaamaan Icelandairin Boeing 757 -koneita.
Uusi koneiden toimitukset alkavat vuonna 2029.
Icelandair aikoo kuitenkin aloittaa Airbus-koneiden liikennöinnin vuonna 2025, kun yhtiö vuokraa neljä Airbus A321LR -konetta.
A321XLR- ja A321LR-koneet ovat osa Airbusin A320neo-perheen kapearunkokoneita, joilla on erinomainen toimintasäde, ne ovat polttoainetehokkaita ja niillä on alhaisemmat hiilidioksidipäästöt. A321XLR-koneen toimintasäde on jopa 8 700 km, joten Icelandair voi liikennöidä niillä pitkän matkan kohteisiinsa.
Icelandairin Airbus-koneisiin tulee noin 190 istumapaikkaa. Vertailun vuoksi mainittakoon, että Boeing 757-200 -koneessa on 183 paikkaa, kun taas 737 MAX 8:n matkustajakapasiteetti on 160 ja 737 MAX 9:n 178 paikkaa.
Boeing 757, 767 ja 737 MAX -koneet ovat Icelandairin toiminnalle tärkeitä myös tulevina vuosina. Vuoteen 2025 asti Icelandair jatkaa Boeing-laivastolla, mutta Airbusin ensimmäisten toimitusten jälkeen yhtiö käyttää Airbusin ja Boeingin koneista koostuvaa sekalaivastoa.
“Olemme iloisia voidessamme ilmoittaa, että olemme nyt päässeet sopimukseen Icelandairin tulevasta laivastosta. Polttoainetehokkaista Airbus-koneista, A321XLR:stä ja A321LR:stä, tulee asteittain käytöstä poistuvan Boeing 757:n seuraajia. Boeing 757 on ollut Icelandairin toiminnan kulmakivi vuodesta 1990 lähtien. Sen ainutlaatuiset ominaisuudet ovat tukeneet laajaa reittiverkostomme yhdistämällä Pohjois-Amerikan ja Euroopan Islannin kautta. Uusien Airbus-koneiden ansiosta voimme kehittää liiketoimintamalliamme Atlantin ylittävien lentojen ympärille sekä mahdollisesti kasvattaa reitistöämme uusille ja jännittäville markkinoille”, sanoo Icelandairin toimitusjohtaja Bogi Nils Bogason.
Lähde: Icelandair
Jaa artikkeli: