Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Icelandairin matkustajamäärä Yhdysvaltoihin lähentelee jo vuotta 2019

Icelandairin ja Finnairin strategioissa oli paljon samaa. Finnair yhdisti menestyksekkäästi Euroopan ja Aasian, Icelandair Euroopan ja Pohjois-Amerikan.

Finnairin strategia laitettiin syksyllä uusiksi, Icelandairin strategian menestys jatkuu. Yhtiö kuljetti viime kesänä Yhdysvaltoihin jo 82 % vuoden 2019 matkustajaluvuista.

Icelandairin CEO Bogi Nils Bogason.

Icelandairin CEO Bogi Nils Bogasonin mukaan ilman Yhdysvaltojen liikennettä Icelandair olisi suhteellisen pieni toimija Islannin ja Euroopan välillä. ”Kukaan ei osannut odottaa tällaista iskua Finnairille ja ilmailulle yleensä. Me luotamme ja uskomme, että me emme joudu samanlaiseen tilanteeseen. Koko toimintamme perustuu siihen, että yhdistämme Euroopan ja Pohjois-Amerikan.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Icelandairin koko viime vuoden liikevoitto oli 19 miljoonaa dollaria, mikä on 136 miljoonan dollarin parannus edellisvuoteen. Yhtiön neljännen neljänneksen kapasiteetti oli jo 95 prosenttia vuoden 2019 kapasiteetista.

”Vuotta 2022 leimasi liiketoimintamme suuri käänne, kaksinkertaistimme lentoaikataulumme ja kuljetimme 3,7 miljoonaa matkustajaa 51 kohteeseen. Vahva tulonmuodostus, ennätykselliset matkustajamäärät vuoden jälkipuoliskolla ja merkittävä liikevoiton paraneminen osoittavat, että liiketoimintamallimme on jälleen kerran osoittanut toimivuutensa. Vuonna 2022 toimme Islantiin noin 740 000 turistia ja palkkasimme noin 1000 työntekijää. Olemme jälleen oikeilla raiteilla, vahvempina kuin koskaan ja valmiina liikennöimään Icelandairin historian suurinta lentoaikataulua vuorovälien ja kohteiden osalta”, sanoo Bogi Nils Bogason.

Myös tämä vuosi on lähtenyt hyvin liikkeelle, Tammikuussa Icelandairilla oli 210 000 matkustajaa, kun edellisen vuoden tammikuussa heitä oli 113 000.

MAXeilla pääsee lentämään Islannista jopa Seattleen saakka.

Boeing-yhtiö

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Icelandair joutui kärsimään pitkään MAX-koneiden lentokiellosta, mutta nyt koneet ovat liikenteessä ja uusia on tulossa. Kesällä yhtiöllä pitäisi olla MAXeja jo 14. ”MAXit ovat itse asiassa osoittautuneet jopa tehokkaimmaksi kuin mitä niiltä odotettiin. Niillä pystyy lentämään pitkiä lentoa, aina Islannista Orlandoon, Denveriin ja Seattleen saakka”, kertoo yhtiön Chief Operating Officer Jens Bjarnason.

MAXien lisäksi Icelandairilla on pitkän matkan Boeing 757 ja 767 -koneita, mutta niiden käyttöikä alkaa olla tiensä päässä, ja Boeing 757 on jäämässä laivastosta pois vuonna 2026.

”Boeing 757 teki Icelandairista sen, mikä yhtiö tänä päivänä on. Ne ovat olleet hyviä työjuhtia. Icelandair on aina ollut Boeing-yhtiö, mutta laivastoa uusiessamme olemme katselleet myös Airbuseja. Molemmat ovat hyviä vaihtoehtoja tarpeisiimme”, Bogi Nils Bogason sanoo.

 

Kohti päästötöntä lentämistä

Icelandair lentää 35 kohteeseen Euroopassa ja 15 Yhdysvalloissa. Kotimaan lentoja on 3 kohteeseen. Tavoitteena on, että vuosikymmenen loppuun mennessä kaikki kotimaan lennot ovat päästöttömiä.

”Mahdollisuuksien mukaan tulemme lennoillamme lisäämään uusiutuvan polttoaineen määrää, mutta kaikki tiedämme, että ongelmana on SAFin saaminen. Muun muassa Oslo ja Pariisi vaatii, että osa koneen polttoaineista on uusiutuvaa polttoainetta ja niillä lennoillamme polttoaineesta 3 % on SAFia”, sanoo Bjarnason.

Myös Icelandairilla on kompensaatio-ohjelma, mutta niin kuin muillakin, vain hyvin pieni osa matkustajista kompensoi päästönsä. Nyt kompensoinnista saatavilla varoilla on istutettu puita Islantiin, mutta muutaman kuukauden päästä esitellään uusi ohjelma, jolla toivottavasti saadaan parempia tuloksia. Keinoksi on suunniteltu muun muassa sitä, että kompensoinnin voi tehdä jo lentovarausta tehdessä.

Icelandairin koko laivastossa on tällä hetkellä 44 konetta. Määrään kuuluvat myös rahtikoneet, kotimaan lentoja lentävän Loftleiderin koneet sekä yhtiön 50 ja 70-paikkaiset VIP-koneet, jotka tekevät erikoismatkoja VIP-asiakkaille.

 

Icelandairin lentokapteeni ja kouluttaja Linda Gunnardsdottir simulaattorissa.

Naisia rohkaistaan lentokapteeneiksi

Pandemian aikana moni työntekijä vaihtoi alaa, ja nyt heitä on houkuteltu takaisin. ”Rekrytoimme koko ajan lisää henkilökuntaa. Kesään mennessä tarvitsemme 560 henkilöä pelkästään koneisiimme töihin, sekä lentäjiä että matkustamohenkilökuntaa”, kertoo lentokapteeni ja kouluttaja Linda Gunnardsdottir.

”Rohkaisemme myös naisia hakemaan piloteiksi. Tällä hetkellä 13 % kapteeneistamme on naisia.”

Icelandairilla on koulutuskeskuksessaan kolme simulaattoria, MAX, 757 ja 767 -koneisiin.

MAX-simulaattori on lähes yksinomaan Icelandairin käytössä, mutta 757 ja 767 -simulaattoreita käyttävät myös muiden yhtiöiden lentäjät. ”Simulaattorin hinta on noin 12 miljoonaa dollaria ja kun vuokraamme sitä muille yhtiöille, tuntihinta on 4-5000 dollaria”, kertoo Icelandairin koulutuskeskuksen johtaja Asgeir Bjarni Larusson.

 

 

Leena Aalto

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.