Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Intian hallitus löysi Air Indialle ostajan

Intian hallitus on vihdoin löytänyt ostajan Air Indialle. Lentoyhtiön osti Tata Group, joka on yli satavuotias intialaiskonserni, joka omistaa muun muassa teräs- ja kemikaaliyhtiöt, ravintoloita, catering-yrityksen ja yli sata vuotiaan Taj Hotels & Resorts –ketjun. Yhtiöllä on jo myös lentoyhtiö Vistara, jonka omistaa Tata SIA Airlines yhdessä Singapore Airlinesin kanssa.

Tata Group itse asiassa perusti lentoyhtiö Tata Airlinesin jo vuonna 1953. Se kansallistettiin vuonna 1956 ja sai nimekseen Air India. Nyt lentoyhtiö siis palaa takaisin Tata Groupille.

Tata Group työllistää yli 800 000 ihmistä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Suuri kysymys on nyt se, miten Air India saadaan kannattavaksi. Kauppaan sisältyy nimittäin myös Air Indian halpalentoyhtiö, Air India Express, ja 50 prosentin osuus maahuolintayhtiö AISATSista.

Air Indian entinen alueellinen tytäryhtiö Alliance Air jätettiin kaupan ulkopuolelle, samoin kuin Air Indian tekninen tytäryhtiö.

Osana yrityskaupasta Tata Groupille siirtyi 153 miljardin Intian rupian velka Air Indian yhteensä 615 miljardin Intian rupian veloista.

Kun kansainvälinen matkustaminen elpyy, Air India joutuu epäilemättä jälleen kerran kohtaamaan kovaa kilpailua ulkomailta tulevien lentoyhtiöiden kanssa Intian kansainvälisillä markkinoilla.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

IndiGo hallitsee Intian kotimaan markkinoita, ja sen osuus matkustajista oli elokuussa 57 prosenttia. Air India sen sijaan kuljetti elokuussa 13,2 prosenttia kotimaan matkustajista, mikä oli toiseksi suurin osuus. Kuuden Intiassa vakiintuneen toimijan joukkoon on tulossa uusi toimija, kun LCC Akasa aloittaa toimintansa vuonna 2022.

Intian kotimarkkinat ovat elpyneet hyvin viime kuukausina pandemian toisen aallon laannuttua. Air India liikennöi nyt noin 70 prosenttia vuoden 2019 viikoittaisista kotimaan lennoistaan. Kansainvälisistä lennoista se operoi noin 48 prosenttia vuoden 2019 määristä.

Air Indialla on laivastossaan sekä Boeingin että Airbusin koneita, yhteensä 102.

Air Indian vanhimmat koneet ovat neljä 747-400-konetta, joiden keski-ikä on 26 vuotta ja jotka ovat kaikki toistaiseksi poissa liikenteestä. Niiden paluusta liikenteeseen ei vielä ole tietoa.

Air India Expressillä on käytössään 24 konetta.

Yksi Tata Groupin ensimmäisistä suurista kysymyksistä on se, pidetäänkö Air India omana yhtiönään vai sulautuuko se tavalla tai toisella konsernin jo omistamiin lentoyhtiöihin. Tata Group omistaa nyt noin 84 prosentin osuuden halpalentoyhtiö AirAsia Indiasta ja 51 prosenttia täyden palvelun lentoyhtiö Vistarasta.

Näyttää todennäköiseltä, että Tata ainakin pyrkii yhdistämään Air India Expressin ja AirAsia Indian suuremmaksi halpalentoyhtiöksi. Tällöin sillä olisi yhteensä 58 lentokonetta, jolloin siitä tulisi Intian kolmanneksi suurin halpalentoyhtiö.

Vistara on monimutkaisempi kysymys, sillä mahdollinen sulautuminen Air Indiaan edellyttäisi Singapore Airlinesin suostumusta tai yritysostoa.

Vaikka jonkinasteinen yhdistyminen Tata Groupin lentoyhtiöllä on todennäköistä, voi kestää jonkin aikaa, ennen kuin selkeämpi kuva syntyy.

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.