Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

ITA Airways Lufthansa Groupille vuosikymmenen puoliväliin mennessä

Lufthansa, ITA Airways ja Italian hallitus ovat jatkaneet neuvottelujaan, joiden mukaan saksalainen lentoyhtiökonserni ottaisi italialaisen lentoyhtiön kokonaan haltuunsa 2020-luvun puoliväliin mennessä.

Kolmen osapuolen neuvottelujen jatkuessa Corriere della Sera -lehden mukaan uudeksi määräajaksi asetettiin 12. toukokuuta 2023. Lähteiden mukaan kauppa saatetaan kuitenkin saada päätökseen ennen toukokuun määräaikaa, sillä nyt neuvotteluissa keskitytään viimeisiin ja “epäolennaisiin” yksityiskohtiin.

ITA Airways ilmoitti 30. maaliskuuta 2023, että yhtiön osakkeenomistajat hyväksyivät yhteisen liiketoimintasuunnitelman Lufthansan kanssa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Alustavien suunnitelmien mukaan Lufthansa hankkisi aluksi 40 prosentin osuuden ITA Airwaysista 200-250 miljoonan euron hinnalla ja hankkisi italialaisen lentoyhtiön kokonaan vuoden 2025 puoliväliin tai viimeistään vuoden 2026 alussa. Ajankohta riippuu  siitä, koska italialaisen lentoyhtiön toiminta tulee kannattavaksi, jolloin Lufthansalle syntyy sopimus lopuista 60 prosentista.

Italian lippulaivayhtiö teki vuoden 2022 lopussa 486 miljoonan euron nettotappion, vaikka tulot nousivat yli 1,5 miljardiin euroon. ITA Airwaysin johdon mukaan tappiot aiheutuivat yhtiön käynnistämisestä sekä pandemiasta, Venäjän hyökkäyssodasta Ukrainaan, polttoaineen hinnannoususta sekä euron ja dollarin kurssin heikkenemiseen.

Lufthansa jätti virallisesti tarjouksensa ITA Airwaysista 18. tammikuuta 2023 ja totesi, että kolmen osapuolen välisissä neuvotteluissa “keskityttäisiin ensisijaisesti mahdollisen pääomasijoituksen muotoon, ITA:n kaupalliseen ja toiminnalliseen integrointiin Lufthansa Airline Groupiin sekä siitä saataviin synergiaetuihin.

“Lufthansa Groupille Italia on tärkein markkina-alue sen kotimarkkinoiden ja Yhdysvaltojen ulkopuolella”, Lufthansa Groupin tiedotteessa todettiin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.