Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Korona pitää eurooppalaiset kuluttajavirastot kiireisinä

Eurooppalaisten kuluttajien asioita ajava European Consumer Centres Network (ECC) täyttää tänä vuonna 15 vuotta. Verkosto neuvoo maksutta eurooppalaiskuluttajia maiden rajat ylittävissä aiheissa ja ongelmatilanteissa. Suomessa Euroopan kuluttajakeskus on osa Kilpailu- ja kuluttajavirastoa (KKV) ja tekee yhteistyötä kuluttaja-asiamiehen ja kansallisen kuluttajaneuvonnan kanssa.

Perustamisestaan asti Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (ECC-Net) on palvellut yli miljoonaa eurooppalaista kuluttajaa. Vuosittain ECC saa yli 120 000 yhteydenottoa apua kaipaavilta Euroopan kansalaisilta. Pelkästään koronatilanteeseen liittyvissä aiheissa jo yli 90 000 kuluttajaa on kääntynyt Euroopan kuluttajakeskusten puoleen kuluvana vuonna.
Suomessa KKV:lle viime vuonna tulleista yhteydenotoista 40 % koski matkustamista.

ECC onkin saanut eniten selvityspyyntöjä juuri matkustamisesta. 15 vuoden aikana se on saanut yli 210 000 kyselyä lentomatkustajan oikeuksista.
Islannin tuhkapilvi vuonna 2010 ja korona vuonna 2020 ovat olleet suurimmat tapahtumat lentomatkustajan kantilta katsottuna. Lentoyhtiöiden taakka ja matkustajien kotiin saaminen ovat olleet lentoyhtiöillekin yksi suurimmista haasteista ilmailun historiassa.
ECC on tehnyt kattavat ohjeistukset matkustajan oikeuksista.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Autonvuokraus on toinen suuri yhteydenottojen aiheuttaja. 15 vuoden aikana ECC:lle on tullut lähes 36 000 kyselyä autonvuokraajan oikeuksista. Vuosien 2018 ja 2019 aikana yhteydenotot autovuokraukseen liittyen tuplaantuivat.

Euroopan kuluttajakeskusten verkosto avaa 15-vuotisjuhlatapahtuman yhteydessä kansainvälisille sidosryhmille suunnatut uudet englanninkieliset eccnet.eu -verkkosivut.

Kuluttajien tärkeinä tietolähteinä säilyvät edelleen kansalliset verkkosivut, Suomessa osoitteessa ecc.fi, jotka sisältävät tietoa kuluttajan oikeuksista eri tilanteissa maiden rajat ylittävässä kaupassa sekä ajankohtaisia toimintaohjeita ja valitusmalleja. Suomen verkkosivujen uusiminen on paraikaa käynnissä ja uudet sivut avataan keväällä 2021.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lähde:ECC

 

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.