Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Kuinka Finnairin lentokoneet kierrätetään

Finnairin Blue Wings siirtyi jokunen vuosi sitten verkkoon ja siellä on paljon mielenkiintoisia juttuja myös alan ammattilaisille. Tässä Blue Wings -jutussa kerrotaan miten Finnair kierrättää lentokoneita.

 

Kun lentokone saavuttaa suunnitellun käyttöikänsä, Finnair varmistaa, että mahdollisimman moni sen osista käytetään edelleen tai kierrätetään.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kestävä kehitys on tärkeää Finnairin liiketoiminnalle, joten teemme yhteistyötä vastuullisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Heidän avullaan vanhat lentokoneet saadaan purettua ja osat parhaiten hyödynnettyä, joko varaosina muissa lentokoneissa tai kierrätysmateriaalina eri toimialoilla.

Viimeisin Finnairin lentokone, joka aloittaa tuonpuoleisen elämänsä, on Airbus A319-112 . Tämä 21-vuotias kone, joka kuuluu osaksi A32S-laivastoa, on lentänyt kunnioitettavat 32 710 lentoa, yhteensä jotakuinkin 55 367 lentotuntia. Sen päästessä suunniteltuun käyttöikäänsä on reilua sanoa sen olleen erinomainen palvelija.

 

Koneesta maalattiin Finnairin logot piiloon sinisellä maalilla, koska maalia sattui olemaan varastossa ja se haluttiin käyttää loppuun.

Finnairin lentäjät ovat siirtäneet koneen Cotswoldin lentokentälle, Länsi-Englantiin, missä yhteistyökumppanimme purkavat sen huolellisesti osiin. 90 prosenttia koneesta voidaan käyttää uudelleen tai kierrättää, mikä tarkoittaa, että koneesta purettuja osia käytetään muiden lentokoneiden huoltamiseen, kun taas toiset materiaalit, kuten alumiini, kierrätetään muille toimialoille.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Finnairin laivaston hallinnasta vastaava johtaja Miika Haatio kertoo:

“Lentokoneen runko on suunniteltu kestämään tietty määrä paineistuskertoja ja laskeutumisia, minkä jälkeen runko tulee viranomaismääräysten mukaisesti poistaa käytöstä. Koneessa on noin 2 000 muiden koneiden kanssa vaihtokelpoista osaa, joista monella on vielä paljon käyttöikää jäljellä, vaikka runko jääkin pois käytöstä. Nämä osat voidaan irrottaa ja käyttää muiden lentokoneiden huoltamiseen.”

 

“Melkein kaikki lentokoneen osat, kuten moottorit, laskutelineet, tietokoneet, aktuaattorit, pumput, akut ja venttiilit voidaan käyttää uudelleen. Lisäksi kaikki rungossa kiinni olevat rakenneosat, kuten ovet, luukut ja ohjauspinnat, voidaan helposti asentaa toisiin lentokoneisiin. Lentokoneen ja sen osien kierrätettävyys otetaan aina huomioon jo valmistusvaiheessa.”

Turvallisuus on tietenkin kaikkein tärkeintä, ja asiantuntijat tarkastavat kaikki varusteet ennen uudelleenasennusta. Osien valmistajat tarkentavat, minkälaisia tarkastuksia tulee tehdä, ja jotkut laitteet käyvätkin läpi perusteellisia korjauksia ennen niiden uudelleenkäyttöä.

 

“Kun osat on tarkastettu ja tarvittaessa huollettu, suurin osa niistä voidaan asentaa takaisin muihin Finnairin koneisiin tai vaihtoehtoisesti myydä muille lentoyhtiöille”, Miika sanoo.

Hänen mukaansa tavoite on hyödyntää kaikki osat ja materiaalit parhaalla mahdollisella tavalla konetta purettaessa. Vaaralliset aineet, kuten polttoaine ja hydraulinen neste, hävitetään turvallisesti – osa myymällä muiden toimialojen käyttöön. Kaikki muovi erotetaan sähköjohdoista, jotta kierrättäminen on helpompaa.

”Koneiden eläköitymispäätökset tehdään vastuullisesti, ympäristöseikat ja talous huomioon ottaen.”

Kuvat: Mikko Pylkkö

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.