Kun tuotat ja myyt luksusmatkoja, älä ajattele omalla kukkarollasi

Perho Liiketalousopisto tarjoaa tutkintokoulutuksen ohella lisä- ja täydennyskoulutusta liiketoiminnan, matkailun ja ravintola-alan ammattilaisille. Lokakuussa siellä alkoi uusi Luksusmatkailun asiakasymmärrys ja asiakaspalvelu -koulutus. Kouluttajaksi saatiin kansainväiselle markkinoille luksusmatkoja tuottava konkari, Ari Siivikko, Arctic Signaturesta.

Ari Siivikko.


Kansainväliselle asiakaskunnalle luksusmatkoja tuottava Artic Signaturen perustaja Ari Siivikko on asunut ulkomailla yli 30 vuotta, ja työskennellyt eri matkailutehtävissä Suomessa, Espanjassa, Ruotsissa, Saksassa, Itävallassa, Norjassa ja Virossa. Tänä keväänä Ari muutti takaisin Helsinkiin, asuttuaan vuoden päivät juurillaan Lapissa, Ivalossa ja Saariselällä.
Siivikko perusti Arctic Signaturen vuonna 2014 Barcelonassa. ”Järjestämme luksusmatkatoimistoille räätälöityjä matkoja maailman vaativimmille asiakkaille kaikissa Pohjoismaissa Grönlantia ja Huippuvuoria myöten”, kertoo Siivikko. Viime vuonna Siivikon yritykseen liittyivät yhtiökumppaneiksi korkealuokkaisia huviloita lähinnä Euroopassa vuokraavan Villadan Tommi Lehtonen ja Eerik Rusanen. Uudella kokoonpanolla kehitetään liiketoimintaa uusiin korkeuksiin.

Tuotteistamiskoulutusta

”Viime vuonna, kun luksusmatkojen kysyntä oli olematonta, aloin konsultoida matkailualan yrityksiä pääasiassa Lapissa. Autoin heitä palvelukonseptien kehittämisessä, tuotteistamisessa sekä myynnin ja markkinoinnin kehittämisessä”, Siivikko kertoo. Hän veti Länsi-Lapin matkailuyrittäjille luksusmatkailun palvelu- ja tuotteistamiskoulutusta, auttoi The Barö -hotellin palvelukonseptin kirkastamisessa sekä veti Golden Route of Lapland -yritysryhmähanketta Pohjois-Lapissa. Golden Route of Lapland on uusi ensiluokkainen kiertomatkatuote, joka on tarkoitettu sekä kotimaisille että KV-asiakkaille.

Hotelli Kämp tarjoaa luksusta hakeville kansainvälistä tyyliä.

Yksilöllinen ja muokattava

”Oma ajatukseni luksusmatkailusta on se, että matka on yksityiskohtaisen asiakasanalyysin perusteella vaativalle asiakkaalle suunniteltu ja räätälöity laadukas matka, joka on muokattavissa vielä matkan aikana”, toteaa Siivikko.
Luksusmatkailuajatus syntyi Siivikon työskennellessä Afrikassa DMC:n myyntijohtajana. ”Muistan tarkkaan sen hetken, kun päätin lähteä kehittämään Lapin luksusmatkailua. Olin palaamassa yksityissafarilta Tarangiren kansallispuistosta, auringon laskiessa kukkuloiden taakse. Mieleeni tuli Lappi ja silloin päätin, että Lappiin pitää saada luksusmatkailua.”

Edullista luksusta

Toistaiseksi Suomessa tarjottu luksus on ollut lähinnä ”affordable luxurya”, joka ei täytä vaativien asiakkaiden toiveita. ”Meillä on kyllä paljon potentiaalia, mutta ei moniakaan tuotteita, jotka vastaisivat kansainvälisen luksuksen vaatimustasoa. Tähän vaikuttaa paljolti se, että ei ymmärretä mitä tämä maksukykyisin ryhmä tarvitsee. Olen tavannut monia luksusmatkatoimistoja Jenkeissä ja Kiinassa, ja siellä Suomi sekä Pohjoismaat koetaan turistiryhmäkohteena, koska maineemme on luonnollisesti se, että olemme erittäin tasa-arvoisia eikä täällä ole suuria luokkaeroja”, pohtii Siivikko. Vaativimmat asiakkaat eivät halua matkustaa kohteisiin, jossa on itsepalvelukulttuuri.
”Muistutan aina, että älä ajattele omalla lompakolla – miettikää miten voitte tarjota unohtumattomia elämyksiä asiakkaille, jotka ovat niistä valmiita maksamaan. Laadun pitää olla huippuluokkaa, ja siitä voi ja pitääkin ottaa kunnon hinta. Islannista meillä on paljon opittavaa, he tarjoavat paljon majoitusta ja elämyksiä, jotka ovat suunniteltu tälle kohderyhmälle”, neuvoo Siivikko.

Asiakas on valmis maksamaan, kunhan hän saa sitä mitä hän haluaa.

 

Haaveena Galapagos

Moni ei varmaan tiedä, että Siivikko on saamelainen. Hän vietti lapsena paljon aikaa mummolassa Karigasniemellä ja äidin puolelta hänellä on sukua myös Karasjoella Norjassa. ”Täytyy tunnustaa, että vietän lomani yleensä Lapissa luonnossa liikkuen. Matkustan normaalisti työni vuoksi ympäri maailmaa. Parhaat ”työlomaelämykseni” ovat Grönlannista, Huippuvuorilta, Namibiasta ja Tansaniasta. Unelmalomani olisi Galapagos-saarilla ja sieltä Chilen vuonoille ja vuorille,” haaveilee Siivikko.

Osaajia high end -markkinoille?

Perho ja Business Finland ovat vuosia tuottaneet yhteistyössä suosittua Laatutonni-koulutusta matkailuyrityksille. ”Vuonna 2020 järjestimme laatuteemaan liittyen luksusmatkailuseminaarin. Sanoma oli harvinaisen selvä: maallamme on huikea kasvupotentiaali high end -markkinoita ajatellen, mutta yritysten yhteinen huoli on korkeatasoisen asiakaspalvelutason puuttuminen. Ilman asiakaspalvelun huippuosaajia ei luksusmatkailu juurru Suomeen”, toteaa Perhon koulutusasiantuntija Maarit Havukainen.
”Oli luontevaa lähteä ratkomaan luksusmatkailuun liittyviä haasteita yhdessä Ari Siivikon kanssa, jolla on aikamoiset kannukset alalta. Haluamme myös herättää keskustelua siitä, mitä aito asiakasymmärrys ja tasokas asiakaspalvelu tarkoittavat, ja mikä taloudellinen merkitys niillä voi onnistuessaan yrityksille olla”, jatkaa Perhon koulutusasiantuntija Sari Vuontisjärvi.
Perho sai tukea ELY-keskukselta koulutuksen tuottamiseen ja kurssille opiskelijoita, joilla on vilpitön halu nostaa suomalaiset asiakaspalvelutaidot high end -asiakkaiden edellyttämälle tasolle. ”Tehtävää saralla riittää, joten jatkamme kyllä koulutuksia tavalla tai toisella pilottihankkeen viitoittamilla poluilla”, toteaa Havukainen.
Pitkän uran matkailussa tehnyt Nunnu Kivikari lähti kurssille, koska halusi tietää mitä on suomalainen luksus. ”Etsin uutta näkemystä. Pitää miettiä ”out of the box”. Odotan saavani paljon kontakteja, vinkkejä sekä työkaluja. Haluan kuulla, miten luksusta myydään, ja miten se kannattaa paketoida”, toivoo Kivikari.

 

Teppo Viiperi

Jaa artikkeli:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Haluatko kirjautua ulos?
X