Hyppää sisältöön
· Leena

Lentoja koskevat valitukset työllistivät kuluttajaviranomaisia

Euroopan kuluttajakeskus sai viime vuonna 674 (595 vuonna 2016) valitusta lentojen viivästyksistä ja peruutuksista.
Lentoaiheiden edelle kiilasivat vain tilausansat, joita koskevien valitusten määrä oli edellisvuoteen verrattuna kuitenkin laskeva.

Käsittelyajat lentovalituksissa ovat pitkiä; kuluttajat joutuvat odottamaan lentoyhtiön vastausta valitukseensa jopa 10 viikkoa. Kun asia sitten etenee Euroopan kuluttajakeskuksen käsittelyyn, tarvitaan erilaisia selvityksiä, lentolippuja ja valtakirjoja. Kun sovittelu käynnistyy, voi hyvin kulua kuukausia ennen kuin lentoyhtiö vastaa.

Jos lentoyhtiön vastaus on kielteinen, asia joudutaan laittamaan edelleen valvontaviranomaisen käsiteltäväksi siinä jäsenvaltiossa, jossa ongelma ilmeni. Osa valvontaviranomaisista käsittelee yksittäisen kuluttajan vaatimuksen, osa seuraa valitusten pohjalta lentoyhtiöiden toimintaa ja jos lentoyhtiö kieltäytyy maksamasta kuluttajalle hänen lakiin perustuvia saataviaan, käyttää niitä sanktioita, jotka oman maan lainsäädäntö sallii.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Euroopan kuluttajakeskus (ECC Finland) auttaa kuluttajia silloin, kun kyse on toisessa EU-maassa, Norjassa tai Islannissa toimivasta yrityksestä. Valitukset koskevat siten ulkomaisia yrityksiä.

Kuluttajaneuvonta antaa asiakkaalle perusneuvot, jotka hän ehkä tarvitsee reklamaation tekoon sekä arvion siitä, kannattaako asiaa lähteä tarkemmin selvittämään vastapuolen kanssa. Jos näin on, niin kuluttajaoikeusneuvoja ohjaa asiakkaan Euroopan kuluttajakeskuksen puoleen. Kuluttaja voi olla Euroopan kuluttajakeskukseen yhteydessä suoraan myös omatoimisesti.

Palvelu on kuluttajille maksutonta ja sen rahoituksesta vastaavat Suomen valtio ja Euroopan komissio.

Lisätietoa osoitteessa www.ecc.fi

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 

Leena