Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Lentoyhtiöiden ei pidä maksaa korvauksia asioista, joihin ne eivät voi vaikuttaa

IATA:n pääjohtaja Willie Walsh haluaa muutoksia säännöksiin niin, ettei lentoyhtiöitä rangaista taloudellisesti tilanteista, joihin ne eivät voi vaikuttaa.

Viime kesänä lentoyhtiöt joutuivat perumaan yli 1 500 lentoa Iso-Britannian lennonjohtopalveluita tarjoavan NATS:n työtaisteluiden vuoksi. Tuhannet matkustajat jäivät jumiin tai heidän matkasuunnitelmansa menivät täysin uusiksi. Lentoyhtiöiden aikataulujen palauttaminen normaaliksi kesti kokonaisen viikon.

Euroopan nykyisten matkustajien oikeuksia koskevien sääntöjen mukaan matkustajille, joiden matka keskeytyy, on tehtävä uusi varaus, maksettava korvaus, majoitettava ja ruokittava. Maksaja ei kuitenkaan ole lennonjohtopalveluita tarjoavat taho vaan lentoyhtiöt. Kansainvälisen ilmakuljetusliiton (IATA) pääjohtaja Willie Walsh on turhautunut lentoyhtiöiden epäoikeudenmukaiseen kohteluun.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Matkustajien oikeuksia koskevan säännön, joka tunnetaan nimellä EU261, mukaan kuka tahansa matkustaja voi saada lentoyhtiöltä korvauksia viivästyksistä, peruutuksista ja muista syistä. EU261-sääntöä sovelletaan riippumatta siitä, onko lentoyhtiö eurooppalainen vai ei, jos lento saapuu EU-maahan tai lähtee sieltä. EU261 ei kuitenkaan velvoita lentoyhtiöitä maksamaan korvauksia tapahtumista, joihin ne eivät voi vaikuttaa, kuten lennonvarmistuspalvelujen puuttumisesta.

Lentoyhtiöille aiheutuu kuitenkin muita kustannuksia. Matkustajista on huolehdittava, mikä voi tarkoittaa muun muassa hotelli-, ruoka- ja kuljetuskuluja. Tämän lisäksi kustannuksia lisäävät myös miehistökulut ja ylimääräiset lennot, joita pitää tehdä ruuhkan purkamiseksi. Walsh arvioi, että lentoyhtiöille aiheutuvat kustannukset voivat ylittää 100 miljoonaa dollaria. “Viime kesänä NATSilta ei tullut senttiäkään korvauksia, vaan kaikki matkustajille maksettavista korvauksista aiheutuneet kustannukset olivat alan toimijoiden maksettavana.”

IATA haluaa tasaisempaa vastuunjakoa, jossa häiriöiden oikeat aiheuttajat maksavat lopulta kulut. Walsh huomautti kuitenkin, että ennen kuin näin voi tapahtua, säännöksiä on muutettava.

“Ajatus jaetusta vastuusta on tärkeä, mutta tarvitsemme siihen selkeät säännöt. On tärkeää, että palveluntarjoajat, kuten NATS:n, vastaa aiheuttamistaan kustannuksista, mutta pitää varmistaa, että se ei voi myöhemmin kuitata kustannuksia korottamalla lentoliikennemaksuja.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 

Lähde: IATA
Kuva: NATS

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.