Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Maasähkö Eteläsatamaan

Helsingin Satama rakentaa Olympiaterminaalille uuden maasähköliitännän Tukholman liikennettä varten.

Maasähköllä voidaan vähentää laivan satamassa olon aikana aiheutuneita ilmastopäästöjä jopa 50–80 prosentilla, kun laivat saavat laiturissa ollessaan tarvitsemansa sähkön maista, eikä apukoneita tarvitse pitää päällä sähköä tuottamassa.

Käyttöön uudet maasähköliitännät saataneen kuluvan vuoden loppuun mennessä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

”Nyt toteutettavan maasähköliitännän jälkeen ne alukset, jotka seisovat keskustasatamissa päivittäin, pidemmän ajan kerrallaan, ovat maasähkön piirissä. Tälle laituripaikalle investoimalla saamme suhteessa suurimmat vaikutukset paikallisiin ilmanpäästöihin ja meluun, sekä ilmastonmuutosta kiihdyttäviin hiilidioksidipäästöihin” sanoo Ville Haapasaari, Helsingin Sataman toimitusjohtaja.

Myös Länsisataman maasähköliitäntöjen suunnittelu on käynnissä Länsiterminaali 2 viereisille laituripaikoille. Paikkoja käyttää tällä hetkellä lyhyen kääntöajan reittiliikenne, joten maasähkö tulee palvelemaan lähinnä laitureissa yöpyviä aluksia.

Myös Vuosaaren satamaan sekä Hernesaaren risteilylaitureille on suunnitteilla maasähköliitäntöjä.

Katajanokan satamassa maasähköliitäntä on ollut Viking Linen M/S Mariella ja M/S Gabriella -alusten käytössä jo vuodesta 2012.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 

Lähde: Helsingin Satama Oy

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.