Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Matkatoimistoyrittäjät istuvat yksin toimistoissaan

Kevään matkat on kaikki peruttu ja ainakin alkukesä näyttää heikolta

Korona iski kevään kuumimpaan matkailusesonkiin. Talvilomakausi oli vilkkaimmillaan, pääsiäinen tulossa ja huhti-toukokuun ryhmät pääosin laskutettu.

Vaan eipä mennyt, kuten meinattiin. Valtava työruuhka, puhelimet kuumina ja muutamassa viikossa kevään matkat oli peruttu ja sama peruutustahti on jatkunut pitkälle kesään ja syksyyn. Yrittäjät istuvat yksin toimistoissaan, henkilökunta lomautettuna. Mitä on mielessä nyt, kun puhelin ei soi eikä kauppa käy.

Hilkka Lindqvist

”En kyllä anna periksi edes koronalle. Onhan tässä oltu mukana 90-luvun lamassa, sarsissa, tsunamissa, Estoniassa, syyskuun yhdennessätoista, tuhkapilvessä ja lukuisissa lakoissa”, toteaa Hilkka Lindqvist.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Hän jatkaa Matkahaukan Karjaan toimistoa omalla Matkaikkuna-yrityksellään. Nyt hän on yksin toimistossa, kaksi virkailijaa on lomautettu. ”Kyllä tässä vielä paperihommia riittää, kun kaikista peruutuksista ei ole tullut rahoja takaisin. Niitä odotellessa päivitän laskutussysteemiä ja makselen laskuja. Niitähän kuitenkin tulee, sähkö, puhelin, Amadeus, Winres”, luettelee Hilkka. ”Hain heti alkuun Business Finlandista Kehitysrahoitusta liiketoiminnan häiriötilanteessa ja siitä on päätös tullut. Rahaa on tulossa. Yksityinen vuokranantajani suostui heti vapaaseen kuukauteen ja jatkosta neuvotellaan.”

Tulevaisuus mietityttää, mutta Hilkka on sitä mieltä, ettei matkailu tähän lopu, muotoaan voi toki muuttaa. Hän jopa arvelee, että pieniä paikallisia matkatoimistoja arvostetaan hitusen enemmän tämän jälkeen. ”Kauanko sitten Shop locally ja Osta pieneltä -ajatukset jaksavat kantaa.”

Haastattelupäivänä Hilkka oli juuri ollut Kasvu Open -sparrauksessa, joka toteutetaan etänä videopalaverina muutaman kerran kuukauden välein. Hän oli tyytyväinen päivän antiin, vinkkejä tuli niin markkinointiin kuin asiakashankintaankin. ”Ne vaan pitää saada toteutumaan konkreettisina toimina. Suurin osa asiakkaista, joiden matka peruuntui, siirsi sen syksyyn ja jätti rahat sisään. Olivathan he pettyneitä ja moni pahoitteli myös meidän hankalaa tilannetta.”

 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Rahallista tukea Business Finlandilta

Matka-Agentit on viime vuosina kasvanut merkittäväksi matkanjärjestäjäksi. Oma tuotanto, niin räätälöidyt matkat kuin opastetut ryhmämatkatkin, on paisunut jopa niin, että jo vuosia Matka-Agenteilla on ollut oma painettu esite. Toimistoja on neljä, pääkonttori Porvoossa ja toimistot Helsingissä, Turussa ja Joensuussa.

Jorma Kukkonen

Toimitusjohtaja Jorma Kukkonen on yksin Porvoon toimistossa. Koko henkilökunta on lomautettu tässä vaiheessa toukokuun loppuun. Jorma miettii, että ehkä sitä joudutaan siitä vielä jatkamaan. ”Kriisi iski todella pahaan aikaan. Hyviä ryhmiä oli lähdössä matkaan juuri huhti-toukokuussa. Tammi-helmikuun myynti oli mennyt mainiosti ja kauppaa oli sisällä enempi kuin aikaisempina vuosina. Olimme kaikki paniikissa. Mitä nyt tapahtuu, kaikki peruttiin toukokuulle saakka”, kertoo Jorma.

Hän tulee nyt yksin toimistolle, keittää kahvit ja odottelee, jos joku soittaisi. Vaan puhelin ei soi. Tilanne on sama kaikissa neljässä toimistossa. ”Etenemme yhdessä rintamassa. Nyt vaan pitää keskittyä uuden suunnitteluun. Kun korona aikanaan päätyy, on oltava entistä paremmassa iskussa.” Jorma on hakenut tukea Business Finlandilta ja saanutkin.  ”Siitä täytyy sanoa, että toiminta oli hyvää, nopeaa ja joustavaa.”

Jorma kiittelee asiakkaitaan. He ovat olleet ymmärtäväisiä. Toki jotkut ovat olleet äkäisiä myöhäisistä palautuksista. Häntä harmittaa, että henkilökunta joutui koville pandemian alkuvaiheessa. ”Kyllä tästäkin selvitään”, toteaa Jorma ja valaa uskoa myös henkilökuntaan.

 

Aikaa kouluttautua

Kirsi-Marja Salonen ja Anu Halonen

Turkulainen Matkatoimisto Heta on kahden naisen, Kirsi-Marja Salosen ja tyttärensä Anu Halosen, toimisto. Asiakaskunta on liikematkaajia ja ryhmäasiakkaita.

Kirsi-Marja toteaa heti aluksi, että koronakriisi iski heillä pahimpaan mahdolliseen aikaan. ”Kevään myyntiluvut olivat erittäin hyvät ja ennuste koko vuodesta oli yli 20-vuotisen toimintamme ajalta yksi parhaista. Ensin hävisi business-matkustajat, kun suomalaisia liikematkustajia ei enää otettu vastaan Kaukoitään, sitten ei enää Eurooppaankaan. Yksittäisiä lentolippuja jo peruttiin, ennen kuin Suomessa tajuttiin, mitä on tapahtumassa.

Maaliskuun toisella viikolla alkoi ryhmien peruutus. Ensi kaupungit ja kunnat kielsivät koulujen matkat jo ennen kuin Ulkoministeriön rajoituksia ja suosituksiakaan oli. Matkoja peruttiin siis ensin pelossa ja sitten lisää matkustusrajoitusten ja -kieltojen perusteella”, kertoo Kirsi-Marja.

Töitä on kuitenkin riittänyt matkustajien kotiuttamisessa, lentojen siirroissa, lähimatkojen peruutuksissa. Oman aikansa on vienyt ylipäätään koko koronaviruksen vaikutuksen ymmärtäminen.

Neuvottelut hotellien ja yhteistyökumppanien kanssa on hankalia toteuttaa. Osa on laittanut ovensa kiinni, jolloin ei ole edes keskusteluyhteyttä. Esim. Brysselissä ”lock down” on ilmoitettu jatkuvan näillä näkymin 6.5. asti.

Viimeisimmät viikot on tehty hyvityslaskuja ja rahojen palauttamisia ja pääosin keväältä siirrettyjen matkojen varauksia loppuvuodelle. Pääsiäisestä alkaen työtä on tehty toimistolla 2-3 päivää viikossa ja muuten etäpäivystyksenä.

Anu Halonen kertoo, että hän päätti hakea yrityksille luvattua tukea vaiheessa, jolloin Business Finlandin ja ELY-keskuksen työnjakoa oli jo selkeytetty. ”Yrityksemme kuuluu kokoluokkansa perusteella ELY-keskuksen poikkeusrahoituksen piiriin. Anoin kehittämistukea samana päivänä, kun ELY-keskuksen hakua avautui. Viesti on tullut, että hakemus on käsittelyssä, joten päätöstä odottelemme. Nyt toimistolla on aikaa tehdä asioita, joita ei ole pitkään aikaan ehtinyt tehdä. Kaappien siivousta ja paperien järjestämistä riittää. Nyt on aikaa myös kouluttaa itseään esim. Amadeuksen kursseilla sekä itseopiskelemalla laiva- ja lentoyhtiöiden järjestelmiä”, toteaa Anu.

Asiakkaat ovat olleet hänen mukaansa yllättävän asiallisia, myös myötätuntoa on tullut. Osa on ilmoittanut, ettei matkatoimiston omia palkkioita tarvitse palauttaa. Kaikesta huolimatta Kirsi-Marja ja Anu ovat positiivisia, ”monien vahvojen vuosien jälkeen kestämme kyllä tämän korona-ajan ja teemme parhaamme, jotta olisimme levänneinä ja terveinä syksyllä aloittamassa uuden aikakauden toimistomme elämässä”.

Antti Haukkamaa

 

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.