Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

MeetingPackage kasvaa vauhdilla

Kymmenvuotispäiväänsä pian viettävä MeetingPackage sai merkittävän jakelukumppanin sopiessaan yhteistyöstä maailman johtavan kokous-, tapahtuma- ja ravintolateknologian tarjoaja Cvent Supplier Networkin kanssa. Kumppanuus tuottaa etuja kokous- ja tapahtumamyyntiprosessiin molemmin puolin. 

Mika Kiljunen toivoisi kilpailua; ”nyt joudumme tekemään kehitys- ja myyntityön yksin.”

MeetingPackagen operatiivisen johtajan, Suomeen palanneen Mika Kiljusen mukaan tämä tarkoittaa sitä, että Cvent Supplier Networkin asiakkaille avautuu mahdollisuus varata MeetingPackagen tapahtumapaikkoja maailmanlaajuisesti suoraan Cvent-alustalla. Vuonna 1999 perustettu CVent on maailman johtava kokous-, tapahtuma- ja ravintolateknologian tarjoaja, jolla on maailmanlaajuisesti yli 21 000 asiakasta. MeetingPackagen tarjonta on siis tarjolla kaikille Cventin asiakkaille onlinessa.

”Me olemme automatisoineet tapahtumapaikkojen myynti- ja varausprosessin samaan tapaan kuin lentojen ja hotellihuoneiden myynti automatisoitiin jo parikymmentä vuotta sitten. Yhteistyökuvion myötä kaikki meidän alustalla myynnissä olevat tapahtumapaikat, joilla on online-saatavuus aktivoituna, saavat näkyvyyden Cventissä”, Kiljunen selventää.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Automatisointi hidasta

Tapahtumatilojen myyntiprosessin automatisointi ei ole tapahtunut yhtä nopeasti kuin esimerkiksi hotellin osalta.

”Manuaalinen prosessi on pitänyt pintansa tapahtumapuolella, mutta tänä vuonna tulee tapahtumaan valtava muutos. Jos tapahtumapaikalla ei ole varausmahdollisuutta onlinessa, työ tehdään täysin manuaalisesti. Matkailu- ja tapahtumabisnes kärsii edelleen koronan aiheuttamasta työntekijäpulasta, mikä varmasti vauhdittaa automatisoitumista.”

Kiljunen harmittelee, että tietyt uskomukset eivät tunnu hälvenevän. ”Välillä törmäämme edelleen siihen ajatukseen, että tapahtumapaikka menettää hallinnan omaan kapasiteettiinsa, jos tilat laitetaan myyntiin nettiin. Samanaikaisesti joka neljäs varaus tehdään toimistoaikojen ulkopuolella. Jos tapahtuma ei ole vahvistettu neljän tunnin sisään, asiakkaista noin puolet on jo varannut muualta.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kilpailu olisi tervetullutta

MeetingPackage on edelleen alansa johtava toimija. ”Kukaan muu ei tällaista ohjelmistoa ole tehnyt. Me toivomme toki, että kilpailua syntyisi, sillä nyt joudumme tekemään kehitys- ja myyntityön yksin. Vanhojen tapojen ja uskomusten murtaminen on edelleen haastavaa. Jos kilpailua olisi enemmän, markkina muuttuisi nopeammin”, sanoo Kiljunen.

Tällä hetkellä hotelliketjut ovat MeetingPackagen suurin asiakasryhmä. Softa soveltuu hyvin mille tahansa tapahtumapaikalle ja palveluntarjoajina on myös joitain ravintoloita.

MeetingPackagen palveluksessa Suomessa työskentelee tällä hetkellä noin 20 henkilöä.

”Tämän vuoden loppuun mennessä henkilökuntaa tulee olemaan viitisenkymmentä, joista puolet Suomessa. Missiona meillä on tuottaa yli miljardi liikevaihtoa asiakkaillemme kolmen vuoden sisään. Tällä hetkellä lukema on kymmenissä miljoonissa.”

Kolme vuotta Filippiineillä

Matkailuala muistaa Kiljusen energisena ja innovatiivisena visionäärinä Kohdematkojen, Kaleva Travelin ja CWT Finlandin ajoilta vuosituhannen alkupuolelta.

”Jätin tehtäväni CWT Finlandissa vuonna 2013. Sen jälkeen työskentelin StaffPointin toimarina viisi vuotta ja StaffPointin myynnin jälkeen konsultin tehtävissä Monacossa, Jenkeissä ja Filippiineillä. Filippiineille jäinkin sitten vaimoni Teijan kanssa kolmeksi vuodeksi. Siirryin konsultin tehtävistä fuusioimaan kahta matkailualan toimijaa. Olen samanaikaisesti ollut MeetingPackagen matkassa suunnilleen seitsemän vuotta.”

Kiljuset muuttivat takaisin Suomeen viime vuoden maaliskuussa ja silloin Mika lähti mukaan MeetingPackagen operatiiviseen toimintaan.

Unelmat todeksi

Työskentely Aasiassa oli ollut yksi Kiljusen henkilökohtaisista haaveista. Toista hän toteuttaa parhaillaan MeetingPackagessa.

”Olin jo Kaleva Travelin aikaan kehittämässä Easy Meetings -konseptia. Tapahtumien vieminen onlineen ei onnistunut siinä mittakaavassa, mitä suunnittelimme. Huomasimme myös MeetingPackagen alkuvaiheessa, että onlinemyynti ei toimi, koska teknologiaa ei ollut olemassa. Siten päädyimme kehittämään teknologian, joka mahdollistaa hotelleille ja kokouspaikoille online-varausten tekemisen eli siinä kohtaa muutuimme Saas-toimijaksi. Se on osoittautunut oikeaksi liikkeeksi”, Kiljunen päättää.

 

Miia Manner

 

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.