Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Miksi lentokoneet eivät lennä Tiibetin yli?

Oletko koskaan miettinyt miksi Tiibetin yli ei lennetä?

Lentoyhtiöiden reittisuunnittelu on tarkkaa hommaa. Jos Aasian lennoilla seuraat reittikarttaa, huomaat, että kaikki lentokoneet kiertävät Tiibetin.

Lhasassa ja Xiningissä on kansainväliset lentokentät, joista lennetään Kiinaan ja myös maan sisäisiä lentoja.
Muualle kuin Tiibetiin lentävät koneet kuitenkin välttävät aluetta kokonaan, vaikka se olisi usein suorin reitti kohteeseen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Tästä FlightRadar24.comin kuvasta näkyy miten kaikki koneet kiertävät Tiibetin joko etelä- tai pohjoispuolelta.

 

Suurin syy siihen, miksi lentokoneet välttävät aluetta, on vuoristoinen maasto. Vuoret kohoavat jopa 4 500 metriin.  Koneet lentävät paljon korkeammalla mutta hätätilanteessa, kuten matkustamon paineen alenemisen yhteydessä, koneiden on laskeuduttava 10 000 jalan (noin kolmen kilometrin) korkeuteen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Toinen syy on myös se, että mikäli koneen pitäisi päästä laskeutumaan, kelvollisia lentokenttiä, etenkään suurille koneille ei ole.

Korkeiden vuorten yli lennettäessä myös turbulenssi on hyvin todennäköistä. Se häiritsisi matkustajia ja voisi tehdä hätätilanteesta entistäkin vaarallisemman. Vuoristoisella alueella sääolosuhteet voivat myös muuttua nopeasti.

Myös viimeinen syy liittyy vuoristoiseen maastoon. Siellä lämpötilat ovat paljon alhaisemmat, mikä aiheuttaa riskin, että lentopetroli jäätyy. Tavallisen Jet A1 -polttoaineen jäätymispiste on -47 celsiusastetta. Tällaisia lämpötiloja saavutetaan harvoin, varsinkaan pitkiä aikoja. Mutta korkealla jo valmiiksi kylmien vuorten yllä riski kasvaa. Se ei ole merkittävä ongelma lyhyemmillä lennoilla alueelle tai alueelta, mutta pitkäaikainen lento alueen yli voi olla erilainen.
Siksi tuntikausien lentäminen Tiibetin yllä voi aiheuttaa vielä tuntemattomampia vaikutuksia lentopetrolien polttoaineseokseen, jolloin lentokoneet voivat olla vaarassa menettää moottorinsa.

 

Lähde: SimpleFlying

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.