Hyppää sisältöön
· Leena

Mukavaa myyntiä, heikkoa kannattavuutta

Matkailu- ja ravintola-alan yritysten myynnin kasvu oli tammi-maaliskuussa 2019 melko hyvä, mutta kannattavuus heikko, kerrotaan MaRalta. Koko toimialan myynti kasvoi noin kolme prosenttia.

Matkailu- ja ravintola-alan yritysten liikevaihdon ennustetaan kasvavan tänä vuonna 5,2 prosenttia.

Ulkomaalaisten matkailun Suomeen ennakoidaan kasvavan lähinnä EU-maista ja Kiinasta tulevien matkailijoiden vetämänä. Ulkomaalaisten hotelliyöpymiset lisääntyivät tammi-huhtikuussa 0,2 prosenttia ja kotimaisten 2,5 prosenttia.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Uuden alkoholilain voimaantulon jälkeen Valviralta on saanut tilastotietoa vain anniskeluravintoloiden litramääräisistä myynneistä. Litramääräinen 100-prosenttiseksi alkoholiksi muutettu anniskelukulutus kasvoi tammi-huhtikuussa 0,4 prosenttia.

Vanhan alkoholilainsäädännön aikana Valvira keräsi tietoja anniskeluravintoloiden ruoka- ja alkoholimyynnistä. Anniskeluravintoloiden ruokamyynnistä ei ole tietoa vuodesta 2018 lukien, koska Valvira ei uuden alkoholilain mukaan kerää tietoja ravintoloiden ruokamyynnistä.

”Myöskään Valviran keräämästä anniskelumyynnin arvosta ei ole tällä hetkellä saatavilla luotettavaa tietoa. Tilanne on ravintola-alan kannalta kestämätön. Sosiaali- ja terveysministeriön ja Valviran tulisi ensi tilassa ryhtyä toimiin tilastoinnin korjaamiseksi”, MaRan toimitusjohtaja  Timo Lappi  sanoo.

Lisää matkailu- ja ravintola-alan näkymistä tästä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 

Mikä on MaRa?

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry on matkailu- ja ravintola-alan elinkeino- ja työmarkkinajärjestö. MaRa edustaa hotelleja, kylpylöitä, viikko-osakeyrityksiä, leirintäalueita, kongressi- ja tapahtumatoimialan yrityksiä, ravintoloita, catering-yrityksiä, eines- ja valmistuskeittiöitä, kahviloita, pubeja, yökerhoja, liikenneasemia, huvi-, teema- ja elämyspuistoja, keilahalleja, festivaaleja ja konserttitapahtumia, ohjelmapalveluyrityksiä, luontomatkailuyrityksiä, hiihtokeskuksia sekä matkailun markkinointi- ja välityspalveluja tarjoavia yrityksiä. MaRassa on 2 800 jäsentä, joilla on 7 700 toimipaikkaa. MaRan jäsenyritykset työllistävät noin 70 000 henkilöä.

 

Lähde: MaRa
Kuva: Business Finland

Leena