Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Mumbai on “Gateway of India”

Unelmien kaupungiksi kutsuttu Bombay, eli nykyisin Mumbai on yli 20 miljoonan asukkaan kaupunki, väkiluvultaan Intian suurin ja maailman neljänneksi suurin. Monen intialaisen unelma on päästä Bollywood-elokuvan tähdeksi ja tulla rikkaaksi ja kuuluisaksi. Osa onnistuu, ja elää ylellisellä ja trendikkäällä Bandran tai Juhun alueella, osa päätyy asumaan Aasian suurimpaan slummiin. Mumbaissa kokee ja näkee elämän koko värikkään kirjon.

Katunäkymää Mumbaissa.

Matkan lentokentältä Mumbaihin ei kannata antaa säikäyttää. Heti lentokentältä lähdettäessä teiden varsille levittäytyy slummialue. Ja kaupungista löytyy Aasian suurin slummi, Dhavari. Mutta kun ne on nähty, on aika keskittyä kaupungin kauniiden asioiden pariin. Intia on matka elämän kirjoon, missä kauneus ja kurjuus elävät käsi kädessä.
”Matka Intiaan on aistien matka. Aluksi kaoottisuus voi olla häkellyttävää, mutta kun annat aisteille vapauden ottaa vallan, nautit Intian äänistä, tuoksuista ja ainutlaatuisista kokemuksista. Matka Intiaan on elämää muuttava kokemus ja elämän mittainen matka,” kuvaa maataan Intiassa toimivan DMC:n, Creative Travelin johtaja Rohit Kohli.

Gateway of India valmistui vuonna 1924 . Se rakennettiin Englannin kuninkaan Yrjö V:n Intiassa vierailun kunniaksi.

Portti Intiaan

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Bombaysta tuli Mumbai vuonna 1995, kun poliittinen puolue Shiv Sena nousi valtaan.  Shiv Senan mielestä Bombay kuvasti brittiläisen kolonialismin perintöä ja se halusi kunnioittaa vanhaa intialaista perinnettä, ja nimesi kaupungin uudelleen Mumbadevi-jumalattaren kunniaksi.
Mumbai on kautta aikain ollut tärkeä satama, jonne portugalilaiset tulivat jo 1500-luvulla. Brittien hallinnassa se oli vuodesta 1661 aina Intian itsenäistymiseen, vuoteen 1947 saakka.

Kaupungin tunnetuin nähtävyys ja kaupungin tunnus on brittien rakentama Gateway of India. Rantapromenadilla sijaitseva portti on suosittu kokoontumispaikka ja sen edustalta lähtevät lautat niin risteilyille kuin suositulle Unescon maailmaperintökohteelle, Elephanta Islandille. Noin tunnin venematkan aikana voi viilentävässä merituulessa ihastella Mumbain siluettia.

Elephanta Islandin luolien upeita veistoksia.

Luonnon helmaan

Elephanta Islandilla hindujen ja buddhalaisten pyhät paikat ovat sulassa sovussa. Alue koostuu viidestä hindulaisesta luolasta, muutamasta buddhalaisesta stupakummusta, jotka ovat peräisin 2. vuosisadalta eaa. sekä kahdesta buddhalaisesta luolasta, joissa on vanhoja vesialtaita.
Elephantasaari on hyvä kohde lähteä hetkeksi pois hektisestä kaupungista, ja ikivanhaa kädentyötä ihastellessa saa helposti kulumaan koko päivän.
Toinen suosittu ulkoilualue on Sanjay Gandhin suuri, metsäinen kansallispuisto kaupungin pohjoispäädyssä.  Puistoa kutsutaan Mumbain keuhkoiksi. Sen suosituin nähtävyys on Kanherin luolasto, mikä on peräisin 1. vuosisadalta eaa. Kanherin luolat ovat tunnettuja luonnollisista basalttimuodostelmistaan ja muinaisesta intialaisesta arkkitehtuuristaan. Se on ollut tärkeä buddhalaisten pyhä alue, missä on harjoitettu uskontoa, opiskelua ja meditaatiota.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Puistossa on useita luontopolkuja ja alueella kerrotaan asuvan myös leopardeja.

Suosittu päiväretken kohde on Matheran Hill Station noin sadan kilometrin ja kolmen tunnin ajomatkan päässä. Britit rakensivat aikanaan Hill Stationin, jonne he lähtivät kesän kuumimpina kausina nauttimaan vuoriston viileämmästä ilmasta.

Paras aika vierailla Mumbaissa on loka-helmikuu, jolloin päivälämpötilat jäävät usein alle 30 asteen.

Mumbai skyline.

Siirtomaa-aika vahvasti esillä

Mumbai on Intian liiketalouden keskus, mutta se tarjoaa myös paljon nähtävyyksiä ja kulttuuria. Kaupungissa on hulppeita ostokeskuksia, missä bollywood-tähdet shoppailevat maailman muotitalojen viimeisimpiä luomuksia.
Mahatma Gandhi asui 17 vuotta Mumbaissa ja hänen talonsa on nyt museona, missä voi tutustua Gandhin elämään.

Lontoon Big Benistä mallia saanut Rajabain kellotorni valmistui vuonna 1878. Se on UNESCON maailmanperintöluettelossa.

Monet upeat muistomerkit ja nähtävyydet ovat siirtomaavallan aikana rakennettuja, kuten Flora Fountain, kaupungintalo, St.Thomasin kirkko ja Rajabain kellotorni. Nähtävyyksiin kuuluu myös 100-luvulla rakennettu vanha vesiallas, jonka reunalla kaupunkilaiset iltaisin kokoontuvat.
Kaupungin kuuluisin rantapromenadi on Marine Drive Chowpatty ja sen pieni hiekkaranta. Bollywood-tähtien asuttamien Juhun ja Bandran alueet ovat suosittuja illanviettopaikkoja hyvine ravintoloineen.

Sakari Romu, Finnair Intia.

Aika päivittää mielikuvat

Finnair aloitti elokuun alussa lennot Mumbaihin 13 vuoden tauon jälkeen. Delhiin on lennetty jo pitkään.
Heinäkuussa Delhiin asettuneen Finnairin Intian maajohtaja Sakari Romun aiemmasta Intian matkasta oli kulunut kymmenisen vuotta. ”Voin todeta, että oli aika päivittää mielikuvat. Maa on kehittynyt todella huimin askelin. Hygienia ja kaupunkien siisteys ovat ottaneet aimo harppauksen eteenpäin”, hän toteaa. Ravintoloiden taso on noussut, eikä vatsataudin saaminen ole enää väistämätöntä. ”Sanoisin, että Delhi ja Mumbai ovat vähän niin kuin Bangkok kymmenen vuotta sitten”.
Matkailijoille tämä maailman suurimmaksi demokratiaksi kutsuttu maa tarjoaa loppumattoman kattauksen historiaa, kauniita palatseja, uskonnon eri kirjoja, maailman parasta kasvisruokaa ja toisaalta myös kurjuutta, köyhyyttä ja kastijakoa. Se ei jätä ketään kylmäksi.
”Intia on mielenkiintoinen matkailumaa, mutta sillä on yksi ongelma. Goaa lukuun ottamatta monissa kaupungeissa on tarjolla joko 15 euron huoneita tai 200-500 euron huoneita. Kohtuuhintaiset, hyvät ja siistit hotellit puuttuvat lähes kokonaan. Nyt Ibis-ketju on alkanut paikata tätä rakoa”, Romu kertoo.

 

Suomi on nosteessa

Visit Finland järjesti elokuun lopulla roadshow Mumbaihin ja Delhiin. Mukana oli reilut kymmenen suomalaista yritystä. ”Nyt kun kiinalaisten, japanilaisten ja eteläkorealaisten matkat Suomeen ovat katkolla, katseet kannattaa kääntää Intiaan”, vinkkaa Romu. Suomi on Intiassa nyt todella kovassa nosteessa. Matkat Skandinaviaan, missä Suomi on mukana ja matkat Lappiin kiinnostavat. Suomen vanhat valtit: Järvet, sauna, kuulas ilma, lumi ja revontulet ovat kovaa valuuttaa.

”Ennen pandemiaan Suomessa kirjattiin 107 000 intialaista yöpymistä. Nyt tavoitteemme Visit Finlandin ja alan toimijoiden kanssa on kolminkertaistaa se noin 300 000:een. Se olisi jo samaa luokkaa kuin mitä japanilaisia ja kiinalaisia on ollut Suomessa parhaimmillaan.” Intialaiset käyttivät vuonna 2019 ulkomaanmatkustukseen 21 miljardia dollaria ja vuoteen 2024 sen arvioidaan tuplaantuvan.
Suurin osa intialaisista lentää Helsingin kautta edelleen Yhdysvaltoihin ja eteläiseen Eurooppaan. ”Nyt nämä kuumat eurooppalaiset kesät ovat vieneet mielenkiintoa muun muassa Italialta ja Espanjalta. Täällä on mediassa paljon kirjoitettu siitä, miksi lähteä lähes 40-asteiseen Espanjaan, kun Intiassa on samanlaiset ilmat ja Intiassa on sentään ilmastoidut sisätilat. Sen sijaan Suomi on intialaisille cool kohde, kaikin puolin.”

Chhatrapati Shivaji Maharaj terminaali tai toiselta nimeltään Victorian terminaali on UNESCOn maailmanperintökohde.

Superlatiivien maa

Intia tarjoaa matkailijoille elämyksiä, jotka takuulla muistaa. Oli se sitten slummit ja niiden räsyiset lapset tai uskomattoman taidokkaasti koristellut temppelit ja palatsit. Intiassa historia ja nykyaika kaikkine vivahteineen ovat joka puolella läsnä.
”Intia on ainut iso talous joka kasvaa. Vuosikasvu on sellaista kahdeksaa prosenttia”, kertoo Romu. ”Täällä on ensi vuonna enemmän ihmisiä kuin Kiinassa, 1,45 miljardia. Täällä on enemmän miljardöörejä kuin Suomessa on asukkaista ja enemmän miljonäärejä kuin Skandinaviassa on asukkaita. Täällä on valtavasti potentiaalia, mistä ammentaa. Tämän parin kuukauden aikana, mitä olen täällä nyt ollut, ei ole vastaan tullut yhtään ainutta negatiivista asiaa, miksi täällä ei voisi menestyä.”
”Maa on todellakin sloganinsa veroinen; Incredible India”, summaa Sakari Romu.

Katso tästä video Mumbaista.

 

Leena Aalto
Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.