Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

SAS avasi varaukset ensimmäiselle sähkölennolle

Nyt voit varata lennot SAS:n ensimmäisille täysin sähköisille lennoille. Lentoja pitää odottaa vielä tovi, sillä yhtiö arvioi niiden alkavan vuonna 2028.

Ensimmäiset sähkölennot lennetään Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.

Matkustajat voivat varata enintään kaksi paikkaa varausta kohden. Lennon avaushinta on 1946 kruunua (noin 168 euroa), ja siihen sisältyvät maksut ja verot on maksettava 30 päivää ennen ensimmäistä lentoa. Hinta on sama kuin vuosiluku, jolloin SAS aloitti lentämisen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Ensimmäisen lennon tarkkaa päivää ei ole vielä päätetty, mutta SAS:n tavoitteena on aloittaa lennot vuonna 2028. Myöskään reitistä ei ole vielä päätetty. Lähtö- eikä saapumislentokenttää ei ole ilmoitettu. Lentomatkan pituutta tai kestoa ei ole ilmoitettu, mikä johtuu pääasiassa siitä, että se riippuu pitkälti lentokoneen kapasiteetista.

Lentoyhtiöstä kerrotaan, että vuosi 2028 on sen tämänhetkinen tavoite, mutta sei voi taata, että näin tapahtuu. SAS:n mukaan lennon ajankohta on kuitenkin oletettavasti niillä tienoin.
Tämän vuoksi lentoyhtiö on sallinut paikkojen varauksen siirtämisen jollekin toiselle lennolle maksutta – ja vrauksen saa myös peruuttaa.

SAS pyrkii olemaan nollapäästöinen lentoyhtiö vuoteen 2050 mennessä.

SAS:n toimitusjohtaja Anko van der Werff sanoo: “SAS on perustamisestaan vuonna 1946 lähtien ollut yksi lentoyhtiöiden edelläkävijöistä, ja se on esimerkiksi ensimmäinen kaupallinen lentoyhtiö, joka lensi pohjoisnavan yli lyhentääkseen merkittävästi maanosien välistä lentoaikaa. Uraauurtava toiminta, josta SAS sai Kolumbus-palkinnon. Se, että voimme nyt kutsua matkustajamme seuraavaan merkittävään virstanpylvääseen ilmailun tulevaisuutta ajatellen, on luonnollista jatkoa tälle pioneerihengelle ja merkittävä askel matkallamme kohti kestävämpää ilmailua.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Vuonna 2014 SAS lensi ensimmäisen lentonsa käyttäen biopolttoaineseosta.

 

Lähde: Simple Flying

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.