Jokainen lisäkilo lentokoneessa lisää polttoaineen kulutusta. Lentoyhtiöt ovat jo muutaman vuoden ajan pyrkineet vähentämään koneiden painoa, jota polttoainetta ja siten rahaa säästyisi.
Finnair on laskenut, että jos jokainen yhtiöllä viime vuonna lentänyt olisi pakannut mukaan yhden kilon vähemmän matkatavaraa, säästyneellä polttoainemäärällä oli lentänyt 20 lentoa Helsingistä Tokioon.
SAS on nyt ilmoittanut lopettavansa tax free – myynnin koneissaan syksyllä.
SAS pyrkii pienentämään päästöjään 25 % vuoteen 2030 mennessä.
Myös KLM on ilmoittanut lopettavansa tax free -myynnin Euroopan lennoiltaan heinäkuussa ja kaikilta lennoiltaan tammikuussa 2020.
American Airlines lopetti myynnin jo vuonna 2015 ja myös Qantas, Delta ja United ovat päätyneet samaan ratkaisuun.
Jaa artikkeli: