Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Scandic-hotellit torjuvat ruokahävikkiä ResQ Club kanssa

Suomessa ruokahävikin ja biojätteen määrää on Scandic-hotelleissa sekä Scandicin kansainvälisissä Hilton ja IHG -ketjujen hotelleissa seurattu ja vähennetty systemaattisesti usean vuoden ajan ammattimaisella suunnittelulla ja henkilökunnan perehdyttämisellä.

Monien sisäisten toimintatapojen lisäksi ruokahävikin vähentämisen yhtenä keinona on ollut ylijääneen ruoan myyminen ResQ Club -sovelluksen avulla. Nyt Scandic ottaa harppauksen yhä vastuullisempaan toimintaan, kun palvelu laajenee ensimmäisenä hotelliketjuna Scandic Hotels Oy:n hotelleissa koko Suomeen.

Hotellien buffettarjoilujen osalta on onnistuttu vähentämään hävikkiä myös esillepanolla, muun muassa oikea-aikaisella tarjoiluilla sekä tarjoiluastioiden kokoa optimoimalla. Ylijäävien annosten myyminen on viimeinen keino ruokahävikin torjumiseksi ja tämä on tehty helpoksi yhteistyökumppanin ResQ Clubin toimesta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

”Tavoitteemme on ettemme tuottaisi laisinkaan hävikkiä. ResQ:n myötä meillä on nyt mahdollisuus päästä aivan minimihävikkiin tai jopa nollahävikkiin. Jos jokaisessa hotellissa myydään päivittäin yksi noin 400 grammainen ResQ-aamiaislaatikko, niin biojätteen määrää saadaan vähennettyä jopa 150 kiloa vuodessa per hotelli”, Scandicin vastuullisuusasiantuntija Henna Kokko kertoo.

Suosituimpia ResQ:n kautta myytäviä annoksia ovat olleet juuri aamiaislaatikot eri sisällöillä. Vuodesta 2016 Scandiceissa ja kansainvälisissä hotelleissa on myyty yli 75 000 annosta, mikä tarkoittaa 187 477 kg vähennettyjä CO2-päästöjä.

ResQ Club on suomalainen ruokahävikkiä vastaan taisteleva kasvuyritys, joka yhdistää ravintolat, hotellit, kahvilat ja ruokakaupat kuluttajiin, jotka arvostavat laadukasta ja edullista ruokaa. Ruoka-alan toimijat pystyvät vähentämään ruokahävikkiään tuntuvasti ResQ:n avulla. ResQ:n kautta on pelastettu viiden toimintavuoden aikana jo 5,3 miljoonaa annosta ruokaa.

Myös Scandicin muissa maissa työskennellään hyvin tuloksin vastaavien palveluntarjoajien – Ruotsissa Karman ja Norjassa Too Good to Go:n – kanssa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lisätietoa ResQ:sta ja sen toiminnasta tästä.

 

Lähde: Scandic Hotels

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.