Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Schipholin lentokenttä voi hengähtää hetkeksi

IATA sekä useat lentoyhtiöt ovat voittaneet kiistan, missä Alankomaiden hallitus päätti vähentää Schipholin lentokentän lentomäärää vedoten lentojen aiheuttamaan liialliseen lentomeluun lähiseudun asukkaille.

Alankomaiden hallitus päätti vähentää Schipholin lentojen määrää 500 000:sta 460 000:een vuodessa. IATAn mukaan sille ei ole mitään oikeusperustaa: se rikkoo kansainvälisiä sopimuksia ja EU:n säädöksiä. Hallitukset voivat alentaa lentojen määrää melun vähentämiseksi, mutta vasta sen jälkeen, kun ne ovat käyneet läpi huolellisen prosessin, johon kuuluu esimerkiksi nykyisen melutason arviointi, melutavoitteen asettaminen ja vaihtoehtoisten toimenpiteiden harkitseminen.

Alankomaiden hallitus pyrki vähentämään lentoja ottamalla käyttöön kokeiluluontoisen asetuksen, jossa väliaikainen 460 000 lentomatkan yläraja asetetaan 1. marraskuuta 2023 alkaen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Alankomaiden tuomioistuin hyväksyi IATA:n, KLM:n ja muiden lentoyhtiöiden tekemät valitukset, jolla Schipholin lentoaseman lentorajoitusta olisi vähennetty 460 000 lentoon marraskuusta 2023 alkaen. Uhka Schipholin lentojen vähentämisestä on kuitenkin edelleen hyvin todellinen, sillä hallitus ajaa asiaa edelleen.

Tuomioistuin totesi, että valtio ei ollut noudattanut oikeaa menettelyä esittäessään väliaikaisen lentojen määrän vähentämisen. EU:n sääntöjen mukaan valtio voi vähentää lentokoneiden liikkeitä lentoasemalla vasta huolellisen prosessin jälkeen. Prosessiin kuuluu muun muassa seuraavaa: valtion on määriteltävä erilaisia toimenpiteitä, joilla voidaan vähentää melusaastetta, valtion on kuultava kaikkia asianomaisia osapuolia, ja lentokoneiden lentojen määrän vähentäminen sallitaan vain, jos on selvää, että muut toimenpiteet melusaasteen rajoittamiseksi eivät ole riittäviä.
Tuomiossa todetaan, että Alankomaiden valtio ei voi vähentää Schipholissa tapahtuvien lentokoneiden liikkeiden määrää 500 000:sta 460 000:een kaudella 2023/2024.

Schipholin lentokenttä on kuitenkin nyt itse ilmoittanut yölentojen leikkauksista.

 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lähde: IATA

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.