Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

SMAL perää hallitukselta: Missä viipyy matkailuyritysten tuki?

Matkatoimistot tyrmistyneinä – suosiiko valtio ravintoloita matkailualan kustannuksella?

Matkatoimistoalalla on herättänyt suurta ihmetystä tieto, jonka mukaan työ- ja elinkeinoministeriö on esittämässä pelkästään ravintoloille enimmillään 150 miljoonan euron tukipakettia koronapandemian vuoksi menetetyistä tuloista.

Suomen matkailualan liitto (SMAL) on useaan kertaan tuonut hallitukselle esiin sen että, matkatoimistot ovat olleet mahdottomassa tilanteessa jo kuukausia ennen kuin korona-aallot iskivät muihin suomalaisyrityksiin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Matkatoimistojen toimintaedellytykset on valtion toimin lopetettu matkustuskieltojen myötä jo 14.3., eikä

Matkatoimistoilla ei ole ollut sen jälkeen mahdollisuutta jatkaa toimintaansa takeaway- tai kotiinkuljetuspalveluiden kautta.

Matkatoimistojen rahavirrat ovat tyrehtyneet täysin ja kassat tyhjentyneet lainvelvoittamien maksupalautusten myötä.

Kaikki viranomaistahot niin Suomessa kuin EU:n piirissä myöntävät matkailualan olevan koronakriisin suurin kärsijä. Suomen hallituksen tukipolitiikan myöntämisperiaatteissa tämä ei kuitenkaan näy. Matkailutoimiala on jätetty yksin!

 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
  • Onnittelut ravintoloille tukipakettiesityksen johdosta, mutta emme näe, että ravintola-ala olisi tällä hetkellä ainakaan tukalammassa tilanteessa kuin matkatoimistot. Kun koronapandemian vuoksi tehtyjä rajoituksia puretaan, kotimaassa toteutuvien palvelujen tarjonta saadaan käyntiin suhteellisen nopeasti. Matkatoimistoilla sen sijaan kestää kuukausia – todennäköisesti vuosia – ennen kuin päästään normalisoimaan liiketoiminta. Jos taloudellista tukea esitetään jaettavan toiminnan estymisen vuoksi ravintoloille, sitä pitää ehdottomasti myöntää myös matkatoimistoille, vaatii SMALin puheenjohtaja Anne-Marjut Väänänen.

 

Kansainvälisen matkailun käynnistyminen, niin ulkomailta Suomeen kuin Suomesta ulkomaille, tulee kestämään pitkään. Sekä suomalaisten matkustaminen maamme rajojen ulkopuolelle että kansainvälisten matkustajien saapuminen Suomeen edellyttää Suomen rajojen avaamisen lisäksi myös matkustusrajoitusten purkamista ja rajojen avaamista lähtö- tai kohdemaassa.

Matkustuksen uusi tuleminen vaatii myös lento-, laiva- ja muiden yhteyksien käynnistymistä ja, mikä tärkeintä, sen että kansainvälinen matkailu koetaan jälleen turvalliseksi ja houkuttelevaksi.

SMALin piirissä turhautumista tilanteessa on lisännyt myös se, että järjestö on pyrkinyt kaikin keinoin saamaan matkatoimistojen ahdinkoon tukea hallitukselta, ja ehdottanut jopa useiden muiden EU-maiden hyväksymää lainmuutosta, jolla osa matkatoimistojen akuuteista taloudellisista haasteista olisi saatu taklattua. Toistaiseksi minkäänlaista vastakaikua ei ole hallituksen suunnalta kuulunut. Pelkästään yhdelle toimialalle suunnatun tukipaketin esittäminen koetaankin matkatoimistoalalla kylmänä suihkuna alan yritysten niskaan.

  • ”Hallituksen on nyt osoitettava, että sen puheet koronan järisyttävistä vaikutuksista matkailuyrityksiin eivät jää vain puheen asteelle. SMALin jäsenistölle viime viikolla tehdyn kyselyn perusteella matkatoimistojen tuen tarve vuoden 2020 loppuun saakka on noin 93 miljoonaa euroa”, sanoo SMALin toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti.
Jos taloudellista tukea ei nyt saada, vuoden loppuun mennessä 44 prosenttia suomalaisista matkatoimistoista arvelee joutuvansa selvitystilaan.

Suomalainen matkatoimistoala odottaa hallituksen pikaisia toimia suurelta osin pienistä ja keskisuurista perheyrityksistä koostuvan toimialan pelastamiseksi.

 

SMAL

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.