Tallinkin ja Silja Linen Suomesta lähteville risteilylaivoille on myönnetty ensimmäisenä laivayhtiönä maailmassa MSC:n jäljitettävyyssertifikaatti. Vastuullisesti pyydetyn kalan ja äyriäisten MSC-sertifiointi on jatkoa Tallink Siljan kestävää kehitystä tukevalle työlle.
Tallink Siljan Suomesta lähtevälle viidelle risteilylaivalle myönnettiin MSC:n jäljitettävyyssertifikaatti syyskuun alussa. Sertifioidut laivat ovat Silja Serenade, Silja Symphony, Baltic Princess, Galaxy ja Silja Europa. Sertifikaatin piirissä ovat aluksi katkarapu- ja sillituotteet. Näillä laivoilla käytetään vuosittain noin 22 000 kiloa sillejä ja 160 000 kiloa katkarapuja. Sertifioinnin myötä Tallink Siljan asiakkaat voivat varmistua, että ravintoloissa sinisellä MSC-ympäristömerkillä merkityt tuotteet ovat peräisin kestävästä kalakannasta ja että kalastuksessa on käytetty vastuullisia pyyntimenetelmiä.
Sertifikaatin julkistamistilaisuuden puhujat vasemmalta WWF Suomen suojeluasiantuntija Matti Ovaska, MSC:n Suomen edustaja Janne Posti, MSC:n Skandinavian ja Itämeren alueen ohjelmajohtaja Minna Epps sekä Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd.
– Tallink Silja pyrkii noudattamaan kestävän kehityksen periaatteita ja ohjaamaan asiakkaitaan tekemään vastuullisia kalavalintoja. MSC on maailman luotettavin ympäristösertifikaatti vastuullisesti pyydetylle kalalle, joten laivoillemme toteutettava jäljitettävyyssertifiointi on luonnollinen edistysaskel vastuullisuustyössämme. Tarkoituksenamme on saada tulevaisuudessa MSC-sertifikaatti kaikille Itämerellä liikennöiville laivoillemme, kertoo viestintäjohtaja Marika Nöjd Tallink Siljalta.
Tallink Silja on tehnyt WWF Suomen kanssa yhteistyötä jo yli viidentoista vuoden ajan ja laivojen kalahankinnat on tehty WWF:n Kalaoppaan suositusten perusteella. Kuitenkin MSC:n jäljitettävyyssertifiointi on selvä askel eteenpäin kalahankintojen vastuullisuudessa, sillä se varmistaa tuotteiden jäljitettävyyden aina vastuullisesti toimivaan ja sertifioituun kalastusyritykseen saakka.
– Globaalisti kalakantojen tilanne on todella huolestuttava ja WWF suositteleekin, että tuontikalojen kohdalla kauppojen ja ravintoloiden tulisi siirtyä MSC-sertifioituihin vaihtoehtoihin. Tallink Siljan toimiminen kalatuotteiden vastuullisuuden pioneerina maailman laiva- ja risteilysektorilla on todella hieno avaus, toteaa WWF Suomen suojeluasiantuntija Matti Ovaska.
Jaa artikkeli: