Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Viimeisestä Concorden lennosta jo 18 vuotta

Viime viikolla tuli kuluneeksi 18 vuotta yliäänikone Concorden viimeisestä lennosta. Silloin se lensi Lontoosta lopulliseen päämääräänsä Bristoliin.

Mukana lennolla oli sata henkeä; British Airwaysin johtajia, lentäjiä, matkustamohenkilökuntaa ja muita avainhenkilöitä. Viimeisen lentonsa kunniaksi Concorde teki kierroksen Biskajanlahden ympäri, ja se jopa lensi Atlantin yllä hetken yliäänellä.

Viimeisen kaupallisen lentonsa Condorde oli lentänyt kuukautta aiemmin, Lontoosta New Yorkiin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Nyt kone on nähtävillä Bristolin ilmailumuseossa.

Reittilennot Concordella alkoivat 21. tammikuuta 1976 Lontoon ja Bahrainin sekä Pariisin ja Rion (Dakarin kautta) välisillä reiteillä.

Concordet olivat Ranskan ja Britannian yhteishanke, ja ne jaettiin tasan Air France ja British Airwaysin kesken, Lopulta koneita rakennettiin vain 20, sillä niiden kehittäminen ja valmistus aiheutti huomattavia taloudellista tappioita kanaalin molemmin puolin.

 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 

Yliäänikoneilla saatetaan kuitenkin lentää jo tämän vuosikymmenen lopulla. United teki kesällä 50 Overture-koneen tilauksen Boomilta. Uusi konetyyppi odottaa vielä viranomaisten hyväksymisiä.

P.S.
Kun joulukuun uutiskirjeessä kerroimme tästä Concorden viimeisestä lennosta, saimme mukavan sähköpostin Feinbergin Tarjalta. Juttu vei hänet moniin Concorde-muistoihin, ja Tarja laittoi meille sähköpostia, jonka Tarjan luvalla jaamme nyt teidänkin kanssanne:

“Concorde Lappiin oli minun idea, jonka annoin ystävälleni Colin Mitchelille , hänellä oli tuolloin oma matkatoimisto nimeltään Goodwood Travel. Colin järjesti vaan lyhyitä, mutta lux-matkoja Concordella, ja hän kerran sanoi, että haluaa järjestää joulumatkan Helsinkiin. Tuolloin Colin ei tiennyt Suomesta kun minut.
Sanoin kuuluisat sanat: not to Helsinki, how about Finnish Lapland… Colin siihen, että: who wants to go there… Loppu on historiaa…
Tuosta lähdimme suunnittelemaan Lapin matkoja. Finnair ja British Airways nikottelivat meidän suunnitelmille, mutta niin vain me niitä teimme. Ensimmäinen matka taisi olla joulukuussa 1984. Näin vietiin Lappi maailmankartalle.. meillä oli aivan huikeita jouluja Rovaniemellä..ne ajat ovat aina syvällä muistoissani.

Pääsin myös ensimmäisellä lennolla Lontoosta Rovaniemelle matkustamaan ohjaamossa, tuon ajan luxusta. Siinä samppanjaa nauttiessa – taisi olla ihan Dom Perignonia –  tunsin oloni prinsessaksi!!!!

Itse sain lentää Concordella 56 kertaa, milloin minnekin. Ensimmäisen lennon jälkeenkin sain usein kunnian matkustaa ohjaamossa. Se oli yhtä juhlaa minulle..

Kiitos Tarjalle näistä mahtavista muistoista – ja kiitos, että veit Lapin maailmankartalle!!

 

 

 

 

 

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.