Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Vuoteen 2040 mennessä tarvitaan 39 000 uutta lentokonetta

Airbus kertoi parhaillaan Dubaissa järjestettävässä ilmailunäyttelyssä, että se ennustaa 39 000 uuden lentokoneen tarvetta seuraavien kahden vuosikymmenen aikana. Näistä toimituksista 15 250 on korvaavia lentokoneita, ja täysin uusien koneiden tarve lisääntyy 13 prosenttia.

Pandemiasta toipumisen jälkeen matkustajamäärän odotetaan kasvavan 3,9 prosenttia vuodessa. Kasvava keskiluokka edistää matkailun jatkuvaa kasvua. Muun muassa Aasiassa ja Afrikassa keskiluokka kasvaa merkittävästi. Aasian ja Tyynenmeren alueen keskiluokan odotetaan lähes kolminkertaistuvan vuoteen 2030 mennessä. Samaan aikaan Saharan eteläpuolisen Afrikan populaatio kaksinkertaistuu.

Vaikka lentoyhtiöiden laivastoihin tarvitaan runsaasti uusia koneita, suurin osa niistä tulee olemaan jo olemassa olevia konetyyppejä. Airbus totesi äskettäin, että se keskittyy nykyisten konemallien parantamiseen. Näin ollen A220- ja A320-perheet tulevat täyttämään noin 29 700 koneen kysynnän. Samaan aikaan A321XLR- ja A330neo-koneita tarvitaan noin 5 300 kappaletta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Pitkän matkan koneita, kuten A350-koneita tullaan tarvitsemaan noin 4 000 kappaletta vuoteen 2040 mennessä. Tästä kaksimoottorisesta suihkukoneesta on jo tullut monen yhtiön laivaston lippulaiva.

 

Vanhojen mallien rinnalle kehitetään koko ajan uusia malleja, kuten ZEROe-vetylentokonetta. Airbus toteaa, että ilmailun hiilidioksidipäästöt ovat vähentyneet maailmanlaajuisesti jo 53 prosenttia vuodesta 1990. Mutta uusia malleja tarvitaan jatkuvasti.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Airbusin CCO Christian Schererin mukaan uudet lentokoneet ovat ratkaisevan tärkeitä, jotta lentoyhtiöt voivat saavuttaa kestävyystavoitteet. “Tulevaisuudessa uusien koneiden tarve perustuu yhä enemmän vanhojen koneiden korvaamiseen kuin laivaston kasvattamiseen. Vanhojen koneiden korvaaminen on merkittävä teko hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Uusien, tehokkaiden lentokoneiden käyttäminen kestävän kehityksen mukaisilla lentopolttoaineilla (SAF) on seuraava suuri askel. Kaikki lentokoneemme – A220, A320neo-perhe, A330neo ja A350 – on jo nyt sertifioitu käyttämään 50-prosenttista SAF-seosta, ja se on tarkoitus nostaa 100 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä, ennen kuin nollapäästöt ovat todellisuutta vuodesta 2035 alkaen.”

Airbus ennustaa myös, että seuraavien 20 vuoden aikana tarvitaan jopa 550 000 uutta lentäjää ja yli 710 000 koulutettu teknikkoa.

Myös lentokonevalmistaja Boeing on ennustanut, että vuoteen 2040 mennessä maailmanlaajuisesti tarvitaan 43 000 uutta lentokonetta.

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.