Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Maisemakierros Pariisin metrossa

Virpi Latva, Pariisi

Vuonna 1900 käyttöön otettu Pariisin metro on yksi maailman vanhimmista. Kaupungin alla risteilee tänä päivänä kuusitoista linjaa, joista turistin kannalta kiinnostavin on kenties linja kuusi. Ei siksi, että sillä pääsisi johonkin erityiseen paikkaan, vaan siksi, että linja on sinällään nähtävyys.

 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Sen noin 14 kilometrin matkasta nimittäin reilut kuusi kilometriä kulkee ilmassa. Charles de Gaulle – Etoile ja Nation –pysäkkien välinen maisemamatka halkoo koko eteläisen Pariisin. Seinen yli köröttely Eiffel-torni näkymineen on mielenkiintoinen tapa katsella kaupunkia metrolipun hinnalla.

Pariisin metrossa liikkuu päivittäin yli neljä miljoonaa matkustajaa, joten se on lisäksi mainio paikka sulautua paikalliseen elämänmenoon. Kunhan muistaa välttää aamun ja illan työmatkaliikennettä.

Historian havinaa

Historiansa alkumetreillä Pariisin metro koki rajuja vastoinkäymisiä. Vain kolme vuotta ensimmäisten linjojen valmistumisen jälkeen raju tulipalo syttyi tunnelin puisissa rakenteissa ja 84 matkustajaa menehtyi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Seuraavana metroverkkoa koetteli Pariisin suuri tulva vuonna 1910,  jolloin vesi täytti metrokäytävät ja paikkapaikoin tunneleissa kuljettiin veneillä.

Uusi aika toi tullessaan uudenlaiset ongelmat kuten vuodesta 1945 lähtien vuosittain toistuneet metrolakot.

Joku muistaa kenties uutisista vuoden 1995 terrori-iskun, jossa islamistiterroristi räjäytti pommin Saint-Michelin asemalla. Iskussa kuoli kahdeksan ihmistä ja 117 loukkaantui.

 

Arkkitehtuurista kiinnostuneelle Hector Guimardin tummanvihreät katetut Jugend-tyyliset metroaukot ovat bongaamisen arvoiset, vaikka komeita lasikatoksia onkin jäljellä enää vain kolme, Abbesses, Porte Dauphine sekä Châteletin Place Sainte-Opportune -sisäänkäynnin katos.

Lisäksi kannattaa käydä vilkaisemassa Muranon lasista vuonna 2000 tehtyä Palais Royal – Musée du Louvre metroaukkoa.

Mainittakoon lisäksi, että Pariisin metromuusikot on valikoitu pääsykokeella, eli oli kyseessä sitten jazz, rock tai klassinen, asialla ovat osaavat muusikot. Kannattaa varata pikkukolikoita.

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.