Virpi Latva, Pariisi
”Oletko huomannut, että Pariisissa on suomalaisen taiteilijan näyttely?”, ystäväni kysyi. En voinut olla esittämättä polleasti vastakysymystä ”mikä niistä?”. Olihan tämä pakko sanoa, koska vastaavaa tilaisuutta makeilemiseen tuskin koskaan enää tulee.
Pariisin taidenäyttelytarjonta on yleensä ylenpalttista ja Picassot ja Van Goghit taistelevat museoissa kävijöiden huomiosta.
Pandemian vuoksi tilanne on nyt kuitenkin aivan toinen. Mitään kassamagneettinäyttelyitä ei ole. Sen sijaan suomalaista taidetta on kerrankin tarjolla ylenpalttisesti.
Albert Edelfeltin ja Akseli Gallen-Kallelan eri ajankohtiin aiotut näyttelyt alkoivat nimittäin ihan vahingossa samaan aikaan.
Edelfeltin sata teosta on näyttävästi esillä Petit Palais –museon ja Ateneumin yhdessä järjestämässä retrospektiivissä.
Yksityinen Jaquemart-André –museo puolestaan haali pääasiassa eri yksityiskokoelmista kasaan seitsemänkymmentä Gallen-Kallelan taulua, joista syntyi suomalaiselle luonnolle pyhitetty näyttely.
Sattumien summana näiden jättiläisten näyttelyt avasivat ovensa peräkkäisinä päivinä, jolloin sekä yleisölle että lehtien taidekriitikoille tuli ymmärrettävästikin sellainen käsitys, että kyseessä on jonkinlainen suomalaisen kuvataiteen esittelykampanja.
Sanomalehtien kriitikoilta on riittänyt kerrankin aikaa perehtyä kunnolla suomalaiseen 1800-luvun lopun taiteeseen. Niin Le Monde, Le Figaro, Le Parisien kuin Le Journal du Dimanchekin ovat antaneet molemmille näyttelyille paitsi runsaasti palstatilaa myös ylistäviä kommentteja.
Molemmat näyttelyt jatkuvat heinäkuulle, joten katsojamääristä ei vielä ole tietoa. Molempien museoiden ovi käy kuitenkin vilkkaasti ja metrokäytävissä törmää seinän kokoisiin mainosjulisteisiin.
On upeaa, että Suomi näin näkyy ja kuuluu, johtui se sitten pandemiasta tai muiden taidenäyttelyiden puutteesta.
Mietin, voisiko iltaruskossa hohtavien mäntyjen, lumisten koivujen ja sinertävien järvien runsas tarjonta lisää ranskalaisten halukkuutta nähdä tämä kaikki livenä. Se nähdään kenties jo ensi kesänä.