Opinnäytetyö: Tanja Turpeinen
Palveluliiketoiminnan kehittäminen, Sosionomi YAMK
Oulun ammattikorkeakoulu, Master-tutkinnot
Festarijuna palvelumuotoiluprosessissa
Suomessa järjestetään paljon kesätapahtumia ja niiden suosio heijastuu VR:n matkustajamääriin.1 VR Group on jo vuosia varustautunut eri tapahtumien synnyttämien lyhyen ja keskipitkän aikavälin matkustajakysyntäpiikkeihin ja lisännyt kapasiteettiaan raiteilla.2 Testasin viime kesänä, miten IC 3 soveltuu rokkifiilistä kohottavaksi teemajunaksi. Kokeilun onnistuessa VR Kaukoliikenne organisoi tänäkin vuonna spesiaaleja matkoja kuten festarijunan Helsingistä Joensuuhun.
Festarijuna 2022
VR ajoi Helsingistä Joensuun Ilosaarirockiin festarijunan 15.7.2022. Junassa oli huimat kahdeksan vaunua mahdollistaen noin 800 henkilön kuljettamisen Helsingin päärautatieasemalta väliasemien kautta Joensuuhun asti. Lähtöä edeltävänä päivänä Lahdessa tapahtunut sähköratavaurio hidasti matkaa ja IC 3 -juna oli perillä Joensuussa 46 minuuttia myöhässä. Festarijuna oli tupaten täynnä eikä tunnelma kärsinyt viivästyksestä huolimatta ja toisaalta Ilosaarirockiin menevillä oli enemmän aikaa junassa virittäytyä yhteiseen tapahtumaviikonloppuun. Matkustajilla oli mahdollisuus nauttia duon yhdestä-kolmesta livekeikasta, koota selviytymispakkaus festareille, tuunata juhla-asu leillä, keskustella festarimuistoista ja jakaa festarivinkkejä kanssakulkijoille, kokeilla onnea arpajaisissa, jossa oli yli 150 voittoa, saada Polaroid-pikakameralla otettu kuva muistona festarijunamatkasta, pelata rokki-Aliasta sekä osallistua tietokilpailuun, jossa kaksi onnekasta palkittiin kolmen päivän lipuilla vuoden 2023 Ilosaarirockiin.
Yllätyksellisen ohjelman lisäksi matkustajat saatettiin festarijunaan jakamalla nyörireppuja ja rannekukkaroita lähtölaiturilla sekä vastaanotettiin tuloasemalla torvisoittokunnan esityksen ja Pohjois-Karjalan Marttojen leipomien ja tarjoamien karjalanpiirakoiden siivittäminä. Kaikkiaan 12 organisaatiota* oli mukana festarijunamatkustajien palvelupolussa (kuvio 1), joka pyrki luomaan ydinkokemuksen, laajennetun kokemuksen ja odotukset ylittävän kokemuksen elementit.3
* Toimijat aakkosjärjestyksessä: Itä-Suomen yliopisto, Joensuun kaupunki, Joensuun Popmuusikot ry / Ilosaarirock, Joensuun Vesi, Karjalainen, Kivra, Oulun ammattikorkeakoulu, Pohjois-Karjalan Osuuskauppa, Soundi, Sponsor Insight, Suomen Syöpäjärjestöt / YleX:n kesäkumikampanja ja VR
Kaiken taustalla Master-päättötyö
Festarijunan idea kehittyi opinnäytetyöni palvelumuotoiluprosessissa. Keräsin tietoa kaukojunien sosiaalisista ilmiöistä kyselyllä, johon vastasi 150 henkilöä ajalla 5.-15.3.2021. Tein 30 haastattelua 15.3-13.4.2021, joissa selvitin toiveita ja tarpeita verkostoitumisesta ja yhteistoiminnallisuudesta junamatkoilla. Innovoin touko-kesäkuussa 2022 sosiaalisen junamatkailun pilottimallin, joka pyrki tuottamaan uudenlaista asiakaskokemusta tarjoamalla osallistumis- ja toimintamahdollisuuksia.
Verkkokyselyyn vastanneista 90 % koki, että kaukojunissa ilmenee sosiaalisia tilanteita toisilleen tuntemattomien ihmisten välillä (kuvio 2). Heistä noin puolet oli joko lähes aina, usein tai joskus aloittanut keskustelun, kaksi kolmasosaa liittynyt meneillään olevaan vuorovaikutustilanteeseen sekä 80 % kuunnellut toisten keskustelua kiinnostuksella. Yhteystietoja oli vaihdettu vähemmän ja neljännes tehnyt muuta sosiaalista kuten tervehtinyt vierustoveria istuutuessa, auttanut varsinkin vieraskielistä matkustajaa, reagoinut lasten leikkiin yhdessä toisten aikuisten kanssa, tutustuttanut omaa lasta toiseen, puuttunut häiritsevään käyttäytymiseen, jakanut pöydän ravintolavaunussa ja ihan vain seuraillut, mitä muut puuhaavat matkan aikana.
Haastateltavat eivät olleet aiemmin miettineet, että kaukojunat voisivat toimia ympäristöinä myös muulle kuin totunnaiselle tekemiselle. Aihe kiinnosti, joten ehdotuksia ja huomioita junarakenteen muuttamiseksi sekä toimijuuden ja osallisuuden toteuttamiseksi annettiin lukuisia (kuvio 3).
Informantit toivat esiin, että matkaan liittyvät odotukset vaihtelevat, jolloin myös kysyntä muille aktiviteeteille kuin esim. sähköpostien kirjoittamiselle sekä sosiaalisille tilanteille kuten avoimelle vuoropuhelulle poikkeavat. Jos junailijalla on seuraa, ei välttämättä kaipaa sosiaalisia lähestymisiä ulkopuolisilta – kun taas matkailija, vailla ennakkoon suunniteltua siirtymäajan hyötykäyttöä, voisi olla hyvinkin mielissään löytäessään junasta vertaisen, jonka kanssa tehdä jotain mielekästä. Tosin kukaan ei jaksane seurustella ja puuhata jotain yhdeksää tuntia putkeen tyyliin Helsinki–Rovaniemi -reitillä eikä keskittyä töihin/opiskeluihin ilman taukoja ja virkistäytymistä, kun taas yksi-useampikin tunti vierähtää leppoisasti, jos on kiinnostavaa seuraa ja/tai virikettä raiteilla.
Näinpä ehdotin VR:lle, että kaukojunissa edistettäisiin jatkossa tarvelähtöistä matkantekoa sekä huomioitaisiin matkan luonne. Kehittäminen ei välttämättä vaatisi rakennemuutoksia mutta jos niitä tehtäisiin, ne voisi toteuttaa kevyesti esim. siirrettävin väliseinin tai rajaamalla alueita junista taikka raskaammin mm. laatimalla lipunostojärjestelmän, jossa voisi hakea paikkaa vaikka omaan elämäntilanteeseen, matkakohtaisuuteen ja/tai toiveisiin nähden. Tulevaisuuden VR on avoinna eri optioille – tule ja koe festarijuna 2023 sekä muita teemoitettuja erityismatkoja!
Kiitos mielenkiinnostasi!
Verkostoiduthan kanssani: linkedin.com/in/tanja-turpeinen-102503192 sekä pyydäthän halutessasi lisätietoja projektista Palveluliiketoiminnan kehittäjältä: 050 381 7931 ja [email protected].
1 Raidepuolue. 2019. VR: Matkamäärät vahvassa kasvussa kaukoliikenteessä – Asiakastyytyväisyys noussut ennätystasolle. Hakupäivä 2.12.2022. https://raidepuolue.fi/uutiset//vr-matkamrt-vahvassa-kasvussa-kaukoliikenteess-asiakastyytyvisyys-noussut-enntystasolle.
2 Puhakka, Reetta. 2022. Henkilökohtainen tiedoksianto.
3 Löytänä, Janne & Kortesuo, Katleena. 2011, 2. painos. Asiakaskokemus – Palvelubisneksestä kokemusbisnekseen. Helsinki: Talentum.
Jaa artikkeli: