Kaisa Aro
Nautin Ylläksellä lomailusta ja jaan retkimuistojani mielelläni myös muiden kanssa. Samoin toimii moni muu tiettyyn matkakohteeseen rakastunut. On mukavaa jakaa reissukokemuksia toisten kanssa ja on erityisen palkitsevaa, jos joku matkustaa – ja rakastuu – kohteeseen osin omien tarinoiden innoittamana.
Taustalla vaikuttaa unohtumattomat elämykset ja hyvä olo
Kahvihuoneissa käydyt keskustelut reissukokemuksista, sydän emojilla koristellut matkakuvat omalla some-tilillä, ihastuneet reaktiot matkakohteen jakamiin julkaisuihin ja majoituspalveluiden sivustoille kirjoitetut suositukset ovatkin osa positiivista suusanallista viestintää, jota me matkailijat voimme mieleisistämme kohteista levittää.
Matkailijat luottavat yhä enenevässä määrin toisten matkailijoiden kokemuksiin lomakohdetta valitessaan. Harkitessaan matkustamista uuteen kohteeseen moni tutustuu paikkabrändien markkinointimateriaalien lisäksi kohteen saamiin arvosteluihin ja siitä kirjoitettuihin blogiteksteihin. Tuttavilta kuullut reissutarinat ja muiden Instagram-tileillä nähdyt kuvat voivat vaikuttaa – joko tietoisesti tai tiedostamatta – omaan kiinnostukseen vierailla vaikkapa tietyssä Lapin kohteessa. Itselle merkityksellistä paikkabrändiä ollaan jopa valmiita puolustamaan, mikäli se joutuu negatiivisen huomion tai kritiikin kohteeksi.
Näin ollen onkin selvää, että ne matkakohteet, joihin kävijät rakastuvat ja joista he maalaavat positiivista kuvaa, hyötyvät. Mutta miten sitten saada matkailijat levittämään tuota positiivista sanaa?
- Tänäkin kesänä jaoin somessa useita kuvia Ylläksen lomalta. Kuvaamaan innoitti mm. puhdas luonto, kauniit maisemat, rauhallisuus, yöttömän yön taika, helteessä vilvoittavat tunturipurot ja loistavat mahdollisuudet omiin harrastauksiin. Ja mikä tärkeintä ihmiset, jotka tekevät paikan.
Unohtumattomat elämykset, aistinautinnot, hetket joissa ollaan onnellisia ja olo on voimaantunut ovatkin teemoja, jotka toistuvat tiettyyn paikkabrändiin rakastuneiden matkaajien kuvissa ja kertomuksissa. Kuvissa näkyy usein jotain itselle rakasta, oli se sitten maisema, toinen ihminen tai vaikkapa harrastus. Välillä kuvissa näkyy myös negatiivisia kokemuksia, kuten vaikkapa kammottava keli, mutta sekin on usein käännetty tavalla tai toisella mielenkiintoiseksi kokemukseksi tai ehkä mahdollisuudeksi haastaa itseään. Rakkaasta matkakohteesta kertominen siis auttaa matkailijaa viestimään muille asioita itsestään.
Kerro, kerro kuvastin
Matkailijoiden jakamaa viestiä voisikin pitää peilikuvana siitä, miten he paikkabrändin näkevät ja kokevat – Millainen näky kuvastimesta nousee esiin, mikä on matkailijoille tärkeää ja kuinka lähellä se on sitä kuvaa, jonka kohde on itse pyrkinyt maalaamaan?
Paikkabrändin markkinointiviestinnän pitäisi olla linjassa todellisuuden kanssa, ihan jo siitäkin syytä, että matkailijoiden jakamat kuvat ja kokemukset eivät olisi räikeässä ristiriidassa esim. brändin omiin markkinointikuviin. Jos vaikka teet Instagramissa haun #ylläs niin olisihan se vähän hassua, jos matkailijoiden jakamat kuvat kumoaisivat sen, mitä Ylläs on omissa kanavissaan jakanut. Toki ammattivalokuvaajien ottamat mainoskuvat tyypillisesti erottuvat kuvatulvasta edukseen, ja niin saa ollakin. Pääasia onkin, että paikalle brändiä rakennettaessa tavoitetaan se kohteen aito olemus, jonka paikan päällä vieraileva matkailijakin tavoittaa ja johon hän voi mieltyä tai jopa rakastua. Oli kyseessä sitten kahvipöydässä ääneen sanottu suositus tai someen kaikkien nähtäville ladattu kuva, on se paikkabrändin kannalta hyödyllisin silloin, kun se vahvistaa ja rikastuttaa kohteen itsensä luomaa kuvaa.
-
Kun kerrot jostain itsellesi rakkaasta, kerrot pohjimmiltaan itsestäsi.
Paikkabrändirakkaudella, Kaisa
Kaisa Aro
Väitöskirjatutkija, Turun kauppakorkeakoulu, Porin yksikkö
Kirjoittaja on tutkinut brändirakkautta paikkabrändien kontekstissa vuodesta 2016
Lue myös: Supervoimii – Miksi matkakohteisiin rakastutaan?
Jaa artikkeli: