Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Detroit on feniks-lintu, joka lentää taas korkealla

Amerikkalaisen unelman, autoteollisuuden ja kansan keskiluokkaistumisen ruumiillistumaksikin kutsuttu Detroit ei selvinnyt 2000-luvun lamasta. Kun kaupunki ajettiin konkurssiin vuonna 2013 sillä oli velkaa 20 miljardia dollaria. Nyt synkät ajat ovat takanapäin ja kaupunki on noussut jälleen tuhkasta.

Laman aikaan Detroitin noin 2-miljoonainen väestö kutistui noin puoleen, kadut olivat tyhjiä ja pilvenpiirtäjät alennusmyynnissä.

“Yksikin miljonääri osti näitä useita, kun sai niin halvalla”, paikalliset kertovat naureskellen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Detroitiin yhdistyi synkimpinä aikoina romahduksen lisäksi joukko muitakin negatiivisia määreitä, kuten Yhdysvaltojen vaarallisin kaupunki, eniten väkivaltarikoksia, massiivinen huumeongelma sekä maan lihavimman kaupungin titteli.

 

Uusi kukoistus

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

“Kun olin nuori, nämä kadut olivat autioita ja moni hieno rakennus tyhjillään”, paikallisopas Cristopher Copacia kertoo.

Saaga romahtaneesta kaupungista alkaa kuitenkin olla nyt historiaa. Vaikka haasteita yhä on, hylätyn tuntu on selvästi väistynyt. Postapokalyptistä maisemaa haikaileva joutuu pettymään Detroitissa. Vastassa ei ole rapistunut suurkaupunki, vaan suurkaupunki, jossa kulttuuri on suuressa roolissa ja autiot tontit ovat muuttuneet rakennustyömaiksi. Myös turvallisuusasia on muuttunut. Detroitin keskusta lukeutuu nyt Yhdysvaltojen kymmenestä suurkaupungista keskustaltaan turvallisimpien joukkoon.


Kulttuurikaupunki

Kaupungin kulttuurikattaus on mykistävä. Yhdeksi Yhdysvaltojen tärkeimmistä museoista valitussa Detroit Institute of Artissa voi ihailla eurooppalaisten mestarien töitä, jotka pelastettiin velkojilta yhteisellä keräyksellä. Moni yhdysvaltalainen tuleekin kaupunkiin joko urheilun tai kulttuurin takia. Nykyisin bisnesmatkailunkin virta on jälleen kasvanut.

 

Yksi rakastettu kohde on Motown Recordsin museoksi muutettu rakennus. Siellä ovat äänittäneet muun muassa Diana Ross, Jackson five ja Marvin Gay. Museokierroksella opas vie kävijän talon sydämeen, jossa yhdessä laulaen ja tanssahdellen kävijä saa kokemuksen, jonka pohjalta hän voi rehellisesti sanoa tanssineensa ja laulaneensa Motownin studiossa.

Yllättävä risteilykohde

Detroit on myös risteilykohde. Kaupungissa vierailee vuoden 2023 aikana 67 suurta risteilijää. Luku on kasvamaan päin, sillä viime vuonna luku oli 40. Tämä sekä se, että kaupunki sijaitsee Kanadan rajalla, on monelle eurooppalaiselle vaikeasti hahmotettava maantieteellinen seikka.

 

“No itse asiassa tämä on hankalaa joskus meille amerikkalaisillekin ja jopa detroitlaisille. Jos nimittäin kysyt vastaan tulevilta maanmiehiltäni, että mihin suuntaan sinun täytyy lähteä kulkemaan tullaksesi Kanadaan, voin vaikka vannoa, että harva heistä osaa vastata oikein, eli etelään”, Detroitin matkailujohtaja Jennifer Ollinger sanoo.

Kanadan ja Yhdysvaltojen raja tekee järvialueella mutkan, jonka takia Detroitin keskustasta etelään kulkiessa saapuu tosiaan Kanadaan, ei Yhdysvaltoihin.

 

Autoteollisuus ei ole vain historiaa

Detroit on myös Henry Fordin kaupunki. Vanhassa Piquette Plant tehtaassa kehitettiin aikoinaan viiden vuoden aikana T-mallin Ford, joka mullisti autoteollisuuden ajoneuvona, johon ihan tavallisillakin ihmisillä on varaa. Museota esittelevä, Fordin eläkkeelle jäänyt insinööri kertoo vapaaehtoisena tehtaan tarinaa.

 

Myös nykyisille Fordin tehtaille pääsee vierailemaan. Tehtaan yhteydessä toimii sekä Fordin museo, Fordin keksintöjen museo sekä historiallinen puistoalue, johon on siirretty sellaisia rakennuksia kuten vaikka Thomas Edisonin vanha laboratorio.

“Tämä on auto, johon John F Kennedy murhattiin ja tässä on linja-auto, josta Rosa Parks ei suostunut siirtymään värillisille varatulle alueelle”, paikallisopas kertoo.

Islanti samalla reissulla

 

Detroitiin pääsee kätevästi Icelandairin lennoilla. Lentoihin kuuluu stop over -mahdollisuus, eli matkustaja voi niin halutessaan venyttää lennon vaihtoaan jopa viikon mittaiseksi visiitiksi. Icelandairin Detroitin lentojen piti aluksi aueta vain kesäreitiksi, mutta koska suosio on ollut suuri, lentoja jatketaan syksyyn ja talveen.

Lyhyelläkin Islannin visiitillä ehtii nähdä paljon ja pulahtaa vaikka pari vuotta sitten avatun Sky Lagoonin kuumiin vesiin. Paikka ei nauti aivan Blue Lagoonin kaltaista massasuosiota, joten asiakasmäärä on maltillisempi ja jonottamaan ei joudu.

Tuoreen Edition-hotellin ikkunasta voi ihailla musiikkitalo Harpan profiilia ja siirtyä muutamalla askeleella kaupungin sydämeen. FlyOver Iceland taas tarjoaa kokonaiskuvan Islannista yhdellä istumalla. Lentely ei tapahdu oikeasti Islannin yllä, vaan osallistujat istahtavat huvipuistolaitetta muistuttavaan penkkiin, joka vie oikean tuntuiselle lennolle. Lennolla tuntee jopa vesiputousten pisarat ja lennon lähestyessä maata, tulee jalat nostettua väkisinkin ilmaan.

 

 

Riikka Mahlamäki-Kaistinen
Syksy 2023
Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.