Hyppää sisältöön
Ari Laakso
· Ikkunapaikka

Lyhytvuokrauksen rekisteröinti osaksi matkailijamaksupilottia

Rovaniemen matkailu kasvaa vauhdilla. Vuodet 2023 ja 2024 ovat olleet ennätyksellisiä, mutta kaupungin verotulot eivät ole kasvaneet samassa tahdissa.

Matkailusektori maksaa kyllä veronsa, mutta läheskään kaikki ei jää paikkakunnalle. Tämä osoittaa yhden matkailun rakenteellisista ristiriidoista: matkailu kuormittaa kuntien palveluita, mutta tuotot valuvat suurelta osin muualle. Siksi matkailijamaksun käyttöönotto olisi paitsi ajankohtainen myös oikeudenmukainen toimi.

Hallituksen väliriihessä Rovaniemi nimettiin paikkakunnaksi, jossa tullaan pilotoimaan matkailijamaksua. On tärkeää, että pilotti on oikein kohdennettu, käytännöllinen ja tehokas. Yksi mahdollisuus olisi kohdistaa pilotti erityisesti lyhytaikaisiin vuokra-asuntoihin, kuten Airbnb- ja Booking.com-alustoilla toimiville majoituksille. Juuri näissä kohteissa kaupungilla on ollut suurimmat haasteet, sillä lyhytvuokraus on sääntelemätöntä ja tilastotieto siitä heikkoa. Lisähaasteena on infrastruktuurin kuormittuminen sekä vääristymän aiheutuminen asuntomarkkinoille.

Kaupunki ylläpitää verotuloillaan monia palveluita, joita matkailijat käyttävät siinä missä paikallisetkin. Näitä ovat esimerkiksi kirjastot, museot, puistot, uimarannat, teatterit, valaistut hiihtoladut, kävelyreitit, uimahallit, liikuntapaikat, vesi- ja viemäriverkosto, kunnallinen tieverkosto sekä julkinen liikenne. Kasvanut käyttö tarkoittaa lisää kustannuksia, mutta niiden kattamiseen ei nykyisin ole suoraa mekanismia.

Alustatalouden kautta kerätty prosentuaalinen majoitusmaksu olisi byrokraattisesti kevyt ja oikeudenmukainen ratkaisu. Maksu veloitettaisiin automaattisesti varauksen yhteydessä riippumatta siitä, kuka majoituksen tarjoaa. Prosenttipohjainen malli reagoi sesonkivaihteluihin siten, että huippusesonkina majoitusmaksua kertyy enemmän, kun palveluiden kuormitus on suurinta, ja hiljaisempina aikoina vähemmän. Tämä toisi kaikki toimijat samalle viivalle ja mahdollistaisi suoran tulovirran kaupungille.

Olennaista olisi myös, että lyhytaikaisvuokrattavat kohteet rekisteröidään ja niille annetaan yksilöllinen tunnistenumero. Tätä tukee EU:n lyhytvuokrausta koskeva uusi asetus 2024/1028, jonka tarkoituksena on varmistaa vertailukelpoiset tiedot eri alustoilta ja samalla myös vaatia lyhytvuokraajien rekisteröiminen. Rovaniemen pilotissa tämä voitaisiin viedä askelta pidemmälle, sillä vuokrakohteen rekisteröinti ja sille annettava yksilöllinen tunnistenumero voisivat olla keskeisiä ehtoja sille, että kohde voidaan listata alustalle, kuten Airbnb- tai Booking.com-alustoille. Tällainen malli ei ole uusi, sillä esimerkiksi Ranskassa, Espanjassa ja Portugalissa rekisteröinti ja virallinen rekisterinumero ovat listausvaatimuksia.

Yksittäisten lyhytvuokra-asuntojen rekisteröinti antaisi kaupungille paremmat työkalut ymmärtää ja hallita kasvavaa lyhytaikaisvuokrausta, lisäisi läpinäkyvyyttä ja estäisi väärinkäytöksiä. Samalla se loisi perustan tasapuoliselle kilpailulle majoitusmarkkinoilla.

Matkailijamaksun tulisi tietenkin koskea myös virallista majoitussektoria, mikä ei olisi teknisesti haastavaa. Majoitusyrittäjillä on jo valmiit järjestelmät maksujen keräämiselle ja tilittämiselle. Olennaista olisi luoda malli, joka kohtelee kaikkia tasapuolisesti ja tuo matkailun hyödyt konkreettisesti myös paikalliseen palvelurakenteeseen ja infrastruktuurin ylläpitämiseen.

Nyt on erinomainen mahdollisuus kokeilla järjestelmää, joka voi tulevaisuudessa palvella monia suomalaisia matkailupaikkakuntia. On tärkeää, että Rovaniemen matkailijamaksupilotti suunnitellaan viisaasti ja että lyhytvuokrauksen rekisteröinti ja tunnistenumerot sisällytetään osaksi pilottia, niin matkailun kestävyyden, kaupungin talouden kuin asukkaiden hyvinvoinnin kannalta.

Ari Laakso

Kestävän matkailun asiantuntija
RETURN-hankkeen projektipäällikkö
Lapin yliopisto

Kirjoitus on julkaistu Ikkunapaikassa 5 / 2025

Ikkunapaikka
Ikkunapaikka

Uutisvinkit ja palaute Ikkunapaikan toimitukselle: [email protected].